Conquest MB 1 na berging Costa Concordia weer in Rotterdam

890

‘Een huzarenstukje’, noemde Michiel Zwagerman van kranenbouwer Zwagerman het bergen van het cruiseschip Costa Concordia. De bergers opereerden volgens Zwagerman op slechts enkele centimeters van de rotsen waar de Costa Concordia lek sloeg.

Conquest MB 1 na berging Costa Concordia weer in RotterdamDe Costa Concordia liep in januari 2012 op een rif voor het Italiaanse eilandje Isola del Giglio voor de kust van  Toscane. Bij de scheepsramp vielen 32 doden. Het Nederlandse Conquest Offshore uit Werkendam bevestigde dertig drijflichamen aan het wrak. Nadat het ballastwater pneumatisch uit de drijvers was gepompt, ging het wrak weer drijven en kon het naar de sloopplek in Genua worden gesleept.

Samenwerking

De Conquest MB 1 was vorige week terug in Nederland. De bak met kraan is van Conquest Offshore, een samenwerkingsverband van Concordia Offshore, Paul van Es Holding en Zwagerman Offshore Services. Directeur Chris Kornet van Concordia spreekt van een bijzonder project en roemde vooral de samenwerking. ‘Als je zo’n project zo goed afrondt, dan weet je dat met dit team mooie dingen kan gaan doen. Het is een superteam, waar we heel erg zuinig op moeten zijn.’

Dockwise

In eerste instantie zou het Nederlandse Dockwise het wrak van Costa Concordia gaan afvoeren. Hiertoe zou het schip op de Dockwise Vanguard worden geladen.

Lees ook het verhaal ‘Bergingsbak Costa Concordia krijgt upgrade’ op de website van Maritiem Nederland

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief