‘Concurrentievermogen moet leidend zijn voor vervoersbeleid’

297

ZOETERMEER – Het kabinet moet wetten en beleid op het gebied van vervoer en logistiek voortaan toetsen aan het concurrentievermogen van de handel en productie in Nederland. Dat stelt verladersorganisatie EVO voorafgaand aan de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de Tweede Kamer. Niet het aanbod van logistieke diensten, maar juist de vraag ernaar moet leidend zijn, vindt EVO.

Tweede Kamer wacht op aanvalsplan spoorgoederenvervoerNederland staat op de tweede plaats op de Wereldbank-ranglijst van best presterende landen op dit terrein. EVO wil dat Nederland deze positie uitbouwt. ‘Het kabinet moet daarom een integrale beleidsvisie op logistiek ontwikkelen die ons land onderscheidend, servicegericht en daardoor florerend maakt. Na de reiziger in het personenvervoer, moet voor het kabinet nu het belang van handels- en productiebedrijven het middelpunt worden in het beleid voor het goederenvervoer.’

Keuzes

Nu bepaalt de minister van Infrastructuur en Milieu haar prioriteiten in het aanleggen van nieuwe infrastructuur al aan de hand van hun bijdrage aan de totale economie. EVO wil dit principe uitbreiden naar andere beleids- en wetgevingsvraagstukken op het gebied van logistiek en vervoer. Keuzes voor het verplicht wegen van containers, milieumaatregelen en zeehavenbeleid vallen dan mogelijk anders uit. Dit geldt volgens EVO ook voor beleidskeuzes in binnenvaart, spoorvervoer, wegvervoer en luchtvaart. (Bron: EVO)

Meer over de begrotingsbehandeling:
Wat CDA betreft kan Schultz of Mansveld naar Defensie
SP, CDA, SGP en CU vragen in debat aandacht voor binnenvaart

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief