ChristenUnie: ‘Mansveld naïef, meer prioriteit voor Betuweroute’

575

Volgens Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) moet Nederland bij de Duitse regering sterker aandringen op de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Van Dalen noemde het tijdens een werkbezoek aan de regio Emmerich naïef van staatssecretaris Mansveld dat ze concludeert dat de aanleg snel zal plaatsvinden.

ChristenUnie: ‘Mansveld naïef, meer prioriteit voor Betuweroute’‘Nog altijd wordt de Betuweroute in Nederland niet optimaal gebruikt omdat treinen in Duitsland stil komen te staan. Goederentreinen uit Nederland belanden achter de stoptrein Emmerich-Oberhausen omdat er nog steeds geen derde spoor is aangelegd. Het getreuzel heeft lang genoeg geduurd: dat derde spoor moet er nu echt komen.’

Kluitje in het riet
Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, deelt dan ook niet het optimisme van staatssecretaris Mansveld, die onlangs aangaf dat de aanleg van het derde spoor in 2014 van start kan gaan. Volgens de Europarlementariër laat de staatssecretaris zich met een kluitje in het riet sturen: ‘Omdat de bouwvergunningen in 2014 misschien binnen zijn en er in Duitsland een akkoord is bereikt over de verdeling van de kosten, concludeert de Nederlandse regering dat de aanleg nu vlug plaats zal vinden. Dat is naïef. Uit het Bundesverkehrswegeplan 2010 blijkt dat de aanleg van het derde spoor voor de Duitse regering volstrekt geen prioriteit heeft. Daarom had Nederland bij de onlangs gehouden Nederlands-Duitse Top in Kleve keiharde afspraken moeten maken over de aanleg van de spoorverbinding. In plaats daarvan werd er gesproken over koetjes en kalfjes en de goede onderlinge verhoudingen. Erg teleurstellend.’

Kostenverdeling
Ook is Van Dalen er niet van overtuigd dat het akkoord over de kostenverdeling een bewijs is dat de aanleg binnenkort plaatsvindt. ‘Een akkoord over de kostenverdeling betekent niet dat het geld ook klaar ligt op de plank. Ook de Duitse deelstaten hebben last van de economische crisis. Goed nieuws is wel dat de EU uit het transportfonds TEN-T de aanleg kan cofinancieren, zeker 20%. Laten de Nederlandse en Duitse regering deze kans dan ook aangrijpen en haast maken met de aanleg van het derde spoor bij Emmerich. Dan kan de Betuweroute ook eindelijk optimaal worden gebruikt. Aan goede bedoelingen en hoopvolle verwachtingen hebben we niets.’

Lees ook: Minder gebruik Betuwelijn