Chloortreinen niet gelost

555

Vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie weigeren mee te werken aan het lossen van chloortreinen mocht AkzoNobel besluiten deze naar Rotterdam te laten rijden. ‘Onze leden zijn aan het staken en gaan geen treinen lossen’, zegt Ron Vos van FNV Bondgenoten

Vakbonden noemen het bizar dat AkzoNobel chloortreinen wil laten rijden terwijl het bedrijf aan de andere kant bij de rechter bepleitte dat de productie van chloor vanwege de veiligheid niet naar nagenoeg nul procent kan worden gebracht. ‘We hebben AkzoNobel laten weten dat wij een prima oplossing hebben om het conflict te Chloortreinen niet gelostbeëindigen en waar alle partijen tevreden over kunnen zijn. De handelswijze van AkzoNobel getuigt van een erg starre houding, waarbij je je kan afvragen in hoeverre er nog sprake is van maatschappelijk verantwoord gedrag.’

Achtergrond

Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van AkzoNobel, laat zien dat er sprake is van een behoorlijke inkomensongelijkheid ten opzichte van soortgelijk werk bij andere bedrijven. De werknemers staken voor een aparte ondernemings-cao en een forse salarisverhoging, vanwege het achterblijven van de lonen ten opzichte van de inflatie in de afgelopen jaren, het verschil in lonen met de relevante bedrijfsomgeving en de looneis van 3 procent voor het jaar 2014.

Bij AkzoNobel Botlek werken 200 mensen, hiervan werken er 95 bij MEB (Membraam Elektrolyse Bedrijf). (Bron: FNV/Foto: AkzoNobel)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief