CDA wil opheldering klantendumping Deutsche Bank

626

Het CDA heeft veel kritiek op het dumpen van 18.000 klanten door Deutsche Bank (DB), CDA woordvoerder Eddy van Hijum: ‘Dit is in strijd met de zorgplicht van banken. Minister Dijsselbloem was dat in een eerder overleg met ons eens. Hij zou een klemmend beroep doen op de DB om in alle individuele gevallen tot een passende oplossing te komen. Hiervan is tot heden helaas niets gebleken.’

CDA wil opheldering klantendumping Deutsche Bank‘De Deutsche Bank is druk bezig om zich in rap tempo te ontdoen van kleine zakelijke Nederlandse klanten. DB heeft in 2008 een klantenportefeuille overgenomen van ABN-AMRO na de integratie met Fortis Bank NL. Inmiddels is deze bank er achter dat kleine ondernemers financieel niet interessant (lees: relatief duur) zijn als klant. De dienstverlening van DB is op een laag pitje gezet. Aanvragen voor verhoging en uitbreiding van kredieten worden niet in behandeling genomen en leningsvoorwaarden worden eenzijdig verslechterd. Maar de problematiek is breder. Ook andere banken verlenen nauwelijks krediet aan het MKB. Daarom heeft het CDA eerder al een actieplan kredietverlening opgesteld.  ‘

Hoge boeterente
De kleine ondernemers zoals boeren, binnenvaartschippers en winkeliers die door DB worden afgestoten, krijgen bij het overstappen naar een andere bank te maken met een hoge boeterente  bij aflossing, dubbele rentelasten en overstapkosten. Slechts weinig banken zitten momenteel te wachten op MKB’ers als klant. Van Hijum wil graag van de minister weten of hij de analyse deelt dat de boeterente wordt misbruik en in strijd is met de wettelijke eisen van redelijkheid en billijkheid. Ook vraagt hij de minister of hij de NMA een onderzoek wil laten doen naar onnodige overstapdrempels die de marktwerking belemmeren.
CDA wil opheldering klantendumping Deutsche Bank‘Voor mensen die gedwongen als klant moeten vertrekken, moet de boete bij overstappen naar een andere bank worden geschrapt. Het is immers die niet de klant die vertrekt omdat ergens anders een meer aantrekkelijke lening wacht, maar de aanbieder die de klant dwingt om te vertrekken. Ook vinden wij dat DB de schade aan ondernemers moet compenseren.’
Kleine ondernemers kunnen nergens terecht met klachten over de dienstverlening, behalve bij de rechter. Ook zijn het niet allemaal financiële professionals. Daarom pleit van Hijum voor invoering van een speciale route waar MKB-ondernemers en zzp’ers gebruik van kunnen maken.

Binnenvaart
Het Steunpunt Binnenvaart begon vorige week een Binnenvaartmeldpunt DB voor binnenschippers die van de Deutsche Bank maar een andere bank moesten gaan zoeken. Inmiddels hebben zich al ruim vijftig schippers gemeld.
Aanmelden voor het Binnenvaartmeldpunt DB kan via steunpuntamvv@hetnet.nl