CDA wil alternatieven voor capaciteitsbeperking Betuweroute

442

Tweede Kamerlid Sander de Rouwe wil dat staatssecretaris Masnveld van Infrastructuur en Milieu naar alternatieven gaat zoeken voor de capaciteitsbeperking op de Betuweroute door de bouw van het derde aansluitspoor in Duitsland.

Volgens de Rouwe is de Nederlandse spoorsector hevig geschrokken van de capaciteitsbeperking op de Betuweroute de komende negen jaar door de bouw van het derde CDA: ‘Wat doet het kabinet voor binnenvaart?’aansluitspoor in Duitsland. De Rouwe wil van Mansveld weten of zij de mening deelt dat, bij doorgang van de capaciteitsbeperking, verlies van marktaandeel reëel is en dat maximale beperking van dergelijk verlies noodzakelijk is. Ook vraagt het Tweede Kamerlid zich af of hert in voorkomende gevallen eerder alternatieven kunnen worden gezocht zodat de schade kan worden beperkt.

Tientallen procenten
In oktober meldden railvervoerders, Havenbedrijf Rotterdam en exploitant van de Betuweroute Keyrail in gesprekken met Het Financieele Dagblad dat het goederenvervoer per spoor de komende jaren ernstige hinder ondervindt van de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute kan daardoor met tientallen procenten afnemen.

In Zevenaar sluit de Betuweroute aan op het gewone Duitse spoornet. Dit knelpunt moet worden opgelost met aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, waarvoor recent de financiering is geregeld. Het nieuwe traject is echter op zijn vroegst over tien jaar gereed. Tijdens de bouwwerkzaamheden kan het aantal goederentreinen op de Betuweroute op sommige werkdagen terugvallen tot onder de twintig per dag. (Bron: Tweede Kamer)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter