CCR komt met databank LNG in de Europese binnenvaart

592

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) komt binnenkort met een online gegevensbank van LNG-projecten voor de Europese binnenvaart. Dit is een van de projecten waarmee de CCR het gebruikt van LNG in de binnenvaart wil stimuleren.

CCR-voorzitster Edwige Belliard zei dit bij de doop van het tankschip Greenrhine van rederij Interstream Barging. De Greenrhine wordt 100% aangedreven door LNG (vloeibaar aardgas). De tewaterlating van de Greenrhine komt na die van Greenstream, in maart van dit jaar, dat het eerste CCR komt met databank LNG-projecten Europese binnenvaartschip was van de serie van vier door de rederij gebouwde schepen.

Aangezien voor de voorziening van de vier elektrische generatoren uitsluitend LNG wordt gebruikt, produceert de Greenrhine 25% minder CO2 en 80% minder stikstofoxide (NOx) en is het verbruik van de geproduceerde energie aanzienlijk efficiënter. De uitstoot van zwavel (SO2) en van roetdeeltjes is nihil en de geluidsoverlast voor de omwonenden van de Rijn beduidend minder.

Prioriteit
In haar toespraak benadrukte Belliard dat de ontwikkeling van schepen die LNG als brandstof gebruiken in lijn is met een beleid dat de vermindering van de ecologische voetafdruk van de Europese binnenvaart beoogt. Frankrijk rekent de duurzame ontwikkeling van de Europese binnenvaart namelijk tot de prioriteiten van haar tweejarige voorzitterschap van de CCR, dat eind dit jaar afloopt.

Met het congres van de CCR, gewijd aan het thema ‘bijeenbrengen van de competenties voor een duurzame binnenvaart’, dat op 3 en 4 december in Straatsburg wordt gehouden, wordt dit tweejarige voorzitterschap afgerond. De CCR zal van de gelegenheid gebruik maken om zowel de reeds door de sector geboekte vooruitgang op het gebied van duurzame ontwikkeling als de oriëntaties die de duurzame ontwikkeling in de komende jaren moeten waarborgen, onder de aandacht te brengen.

CCR steunt
De CCR steunt de door de sector genomen initiatieven ten gunste van de duurzame ontwikkeling van de binnenvaart actief en beschouwt de vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen en broeikasgassen als een van de essentiële onderdelen hiervan. ‘Zodra de eerste projecten voor het gebruik van LNG in februari 2011 werden aangekondigd heeft de CCR deze projecten dan ook onderzocht en begeleid, met het oog op het bevorderen van technologische innovatie en het waarborgen van hoge veiligheidsstandaarden voor de binnenvaart. Inmiddels heeft de CCR reeds toestemming verleend voor de exploitatie op de Rijn van acht schepen die LNG gebruiken, en de ontwikkeling van de technische en bedrijfsmatige voorschriften voor het gebruik van deze brandstof en voor een uitgebreider gebruik van LNG behoort tot de prioriteiten van haar huidige werkprogramma.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter