Cargadoors willen snel interne baan tussen containerterminals

357

De Vereniging Rotterdamse Cargadoors (VRC) wil dat containerterminals meer gaan samenwerken. En daarvoor is volgens de VRC op korte termijn een interne baan op de Maasvlakte II nodig.

Belanghebbende partijen wijzen al sinds 2002 op het probleem van efficiënte uitwisseling van containers tussen terminals, maar er is volgens de VRC nog steeds geen werkbare oplossing. ‘Als de terminals van APMT en RWG in 2014 en 2015 op Maasvlakte II operationeel worden, is het belangrijk dat de aan- en afvoer van containers efficiënt via een gesloten transportroute tussen Maasvlakte 2 € 150 miljoen goedkoper dan geraamdterminals kunnen worden uitgewisseld’, zei VRC-voorzitter Albert Thissen op het congres North Sea Shipping ’13. ‘Wij maken ons zorgen of de voor ons dagelijks aangevoerde 35 containers vlot naar het achterland kunnen.’

Interne baan
Topmannen van terminals en een containerbinnenvaart onderneming kwamen tijdens het congres tot de conclusie dat belanghebbende partijen, inclusief verladers en Havenbedrijf Rotterdam, het niet alleen bij voortdurend overleg over een gewenste interne baan moeten hebben, maar ook over het probleem deze goed in te kunnen passen in al bestaande infrastructuur van rail en pijpleidingen in het beoogde gebied. ‘Daarvoor is pragmatisch handelen geboden. Een plan van aanpak kan dan ook het best verder worden besproken onder leiding van het Havenbedrijf als moderator van de besprekingen. De afzonderlijk aangeboden oplossingen moeten waar mogelijk, ook goed op elkaar aansluiten.’

Toezicht
Thissen meldde verder niet te zitten wachten op Europese overheidstoezicht op havengelden. ‘De havens hebben0 al te maken met toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (het voormalige NMa). We weten van het Nederlands Loodswezen hoe stringent die toezicht is en hoeveel administratieve druk er daardoor op de organisatie van de loodsen rust.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter