BVB haalt 11.800 vrachtwagens naar het water

580

Na een intensieve begeleiding door het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) maakte deze week maar liefst vier bedrijven bekend dat zij kiezen voor the Blue Road. Heinz, Bavaria, Aviko en Van Keulen Hout en Bouwmaterialen zullen een deel van hun producten per binnenvaart gaan vervoeren. In totaal gaan hierdoor ruim 11.800 vrachtwagens naar the Blue Road. Het BVB maakte de plannen bekend in een PR campagne onder de naam The Blue Roadshow.

BVB haalt 11.800 vrachtwagens naar het waterHet BVB heeft de nieuwe verladers het afgelopen jaar intensief begeleid in het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart en is blij met deze resultaten. Wilco Volker, marketing manager bij het Bureau: ‘Deze bedrijven bewijzen dat vrijwel alles over water vervoerd kan worden. Zowel in de voedselproducerende industrie als in de bouwlogistiek wordt gekeken naar het vervoer over water. Dit zijn de trendsetters die een voorbeeld vormen voor het hele Nederlandse bedrijfsleven. Wij staan bij het BVB klaar om deze nieuwe verladers te benaderen en te begeleiden naar het water’.

Duurzaam transport
Heinz, Bavaria, Mars, Aviko en Van Keulen zijn inmiddels overtuigd dat de binnenvaart een grote rol speelt in het verduurzamen van hun logistieke keten. Om ook andere verladers daarvan te overtuigen heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart een informatieve, online animatie gemaakt. Op een bijzondere wijze kan men overzichtelijk de feiten en cijfers over duurzaamheid, binnenvaart en logistiek bekijken. Volker: “Je moet op een opvallende manier de doelgroep blijven informeren over de sector. Deze animatie maakt gebruik van de laatste internet technieken”

Ketchup van Heinz
Maandag maakte Heinz bekend in 2013 een deel van haar transportstromen naar het water te verplaatsen. Daarmee halen ze 10.000 vrachtwagenbewegingen van de A15. Opmerkelijk is dat het gaat om zogeheten continentale containerstromen. Oftewel containerstromen die zowel hun herkomst als hun bestemming binnen Europa hebben. Vanwege de korte doorlooptijden werd voorheen niet snel aan de binnenvaart gedacht. Daar komt nu langzaam verandering in.

Vervoer over het water
Bierbrouwer Bavaria slaat handen ineen met snoepfabrikant Mars voor een gebundelde goederenstroom vanuit Inland Terminal Veghel naar de Rotterdamse haven. Tezamen halen ze zo’n 3400 extra containers van de wegen tussen Lieshout en Rotterdam. Beide producenten werken net als Heinz in de zogeheten Fast Moving Consumer Goods (FMCG). Het blijkt dat de binnenvaart ook in deze sector een geschikt vervoermiddel is.

Ook ‘vers en vries’
Sinds de komst van de koel-/vriescontainers is het tegenwoordig goed mogelijk ook vers- en vriesproducten met een ‘langzamer’ transportmiddel zoals binnenvaart te vervoeren. Aviko heeft woensdag bekend gemaakt een aantal goederenstromen met diepvriesaardappelen vanuit Steenderen en Zevenaar naar Rotterdam via het water in plaats van over de weg te vervoeren. De drukke snelweg A15 wordt ontlast en daarnaast levert het een CO2-besparing op van maar liefst 38%.

Pallets met gipsplaten
Dinsdag werden 700 pallets met gipsplaten geladen bij producent Saint-Gobain Gyproc in Kallo (België) en kwamen donderdag bij Van Keulen Hout en Bouwmaterialen in Amsterdam aan om te lossen. Het vervoeren van producten op pallets wordt nog niet vaak per binnenvaartschip gedaan. In Nederland kwam het nooit verder dan een aantal testvaarten. Terwijl het vervoer van de gipsplaten de wegen ontzien van 35 vrachtwagens en de CO2-uitstoot met maar liefst 35% reduceert. Reden genoeg het niet bij een proef te laten.

Advies op maat
Alle verladers zijn begeleid in de overstap vanuit het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. De logistieke collega’s van het project onderzoeken de mogelijkheden, bedenken maatwerk oplossingen, rekenen alle opties door en brengen de juiste partijen om de tafel om uiteindelijk tot een daadwerkelijke modal shift te kunnen komen. Ze bundelen hun krachten met Lean and Green Barge, waardoor een koppeling ontstaat tussen expertise en een netwerkgerichte aanpak.