Brandbrief aan Opstelten over snelle ratificatie ‘Rotterdam Rules’

559

Nederlandse organisaties willen dat Nederland de zogeheten ‘Rotterdam Rules’ snel ratificeert en invoert. De Nederlandse Vereniging voor Zee- en Vervoersrecht (NVZV), VNO-NCW, Havenbedrijf Rotterdam, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), EVO en Fenedex, schrijven dit in een brandbrief aan minister van Veiligheid Ivo Opstelten.

Brandbrief aan Opstelten over snelle ratificatie ‘Rotterdam Rules’De ‘Rotterdam Rules’ – officieel het ‘Verdrag van de Verenigde Naties inzake overeenkomsten voor het internationale vervoer van goederen geheel of gedeeltelijk over zee’ – zijn volgens de organisaties een noodzakelijke update voor het zeevervoerrecht.

Invoering van de ‘Rotterdam Rules’ is belangrijk voor in Nederland gevestigde bedrijven, stellen de organisaties. ‘Rechters in andere landen maken de huidige, verouderde verdragen via interpretatie toepasbaar, waardoor feitelijk elk land zijn eigen regels toepast. De verouderde verdragen worden bovendien niet meer aangepast aan de huidige praktijk, waardoor de handel met belangrijke handelspartners in Azië en Zuid-Amerika wordt bemoeilijkt.’

Handelsbevorderend effect
Nederland is, na de Verenigde Staten, China, Japan en Duitsland, het vijfde handelsland ter wereld. ‘Uit de cijfers van de laatste jaren blijkt telkens weer dat het vooral de export- en handelssector is die Nederland uit de crisis moet trekken. Ook profiteert de Nederlandse haven- en vervoersector van het handelsbevorderende effect van de ‘Rotterdam Rules’. Het specifieke Nederlandse belang is dat de landen waar de overzeese handel op is gericht, hetzelfde juridische regiem hebben als Nederland.’

Meer nieuws over zeevaart:
Gezonken autocarrier Baltic Ace lekt geen olie meer
Haven Zeebrugge verdiept kade voor ontvangst 18.000 TEU schepen
Sail en Marinedagen Den Helder trekken 330.000 bezoekers
FNV: ‘Een beetje bloot kan best op de boot’
Geknakte MOL Comfort drijft nog altijd