Indiase kustwacht blust brand voorste deel MOL Comfort

732

De patrouilleboot Samudra Prahari van de Indiase kustwacht helpt met het blussen van de brand op het nog drijvende voorste deel van het gebroken containerschip MOL Comfort van rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL). De brand is nog niet onder controle. Volgens de rederij is vanwege slecht weer moeilijk te blussen.

Alle containers gezonken deel MOL Comfort op de zeebodemHet slepen van het nog drijvende deel verloopt moeizaam. Eerder deze week brak al de sleep van het voorste deel van de MOL Comfort. Nadat de sleep weer was hersteld, vervolgde de sleep haar reis in west-noordwestelijke richting. Het achterste gedeelte van de MOL Comfort zonk 26 juni.

De MOL Comfort van Mitsui O.S.K. Lines brak maandag 17 juni op de Indische Oceaan onderweg van Singapore naar Jeddah. Het weer was slecht. Door nog onbekende oorzaak knakte het schip midscheeps en stroomde water binnen. De 26 bemanningsleden, 11 Russen, 1 Oekraïner en 14 Filippijnen, sprongen in de reddingsboten. Ze werden allemaal gered door passerende schepen. Het was volgens de rederij toen onmogelijk nog op eigen kracht verder te varen.
De MOL Comfort heeft een capaciteit van 7.041 teu. Het schip is in 2008 gebouwd en vaart onder de vlag van de Bahamas.

Inspecties

Volgens de rederij is nog onbekend hoe het breken van de MOL Comfort op 17 juni heeft kunnen gebeuren. Om de oorzaak te achterhalen, is Mitsubishi Heavy Industries als de bouwer van het schip aan een onderzoek begonnen. Klassebureau Nippon Kaiji Kyokai, ClassNK gaat samen met de scheepsbouwer de zes zusterschepen inspecteren. Dit zijn de MOL Creation, MOL Charisma, MOL Celebration, MOL Courage, MOL Competence en de MOL Commitment. De inspecties kunnen mogelijk aan het licht brengen wat het breken van de  MOL Comfort heeft veroorzaakt en voorkomen dat opnieuw een van de schepen op zee breekt. (Foto: Svend Degn, kapitein mv Torm Thyra en Coast Guard India)

Meer nieuws over de MOL Comfort