‘Bouwvakkers A4 nog steeds onderbetaald en geïntimideerd’

579

Een groep Spaanse bouwvakkers die werkt aan de A4 bij Schiedam wordt nog steeds onderbetaald en geïntimideerd door onderaannemer Rugovac. Dit blijkt uit gesprekken die FNV Bouw voerde met betrokken werknemers. Hoofdaannemer van het project is het consortium A4All, bestaande uit Heijmans, VolkerWessels en Boskalis. Rijkswaterstaat is opdrachtgever.

‘Tijdens een eerder bezoek op de bouwplaats had ik al sterk het gevoel dat ik ingestudeerde antwoorden kreeg’, zegt Osman Yildiz, bestuurder van FNV Bouw. ‘Dat werd deze week bevestigd. Toen een voorman vertrok, kwamen de verhalen los.’

De werknemers krijgen nog steeds hun eerste maand werken niet uitbetaald. Een gedeelte van het loon krijgen ze contant. Daarvoor moeten ze een document tekenen dat in het ‘A2 tunnel Maastricht niet te bouwen zonder buitenlanders’Nederlands is gesteld. ‘Ze begrijpen het document niet. Vragen ze wat erop staat, dan worden ze geïntimideerd.’

Verdringing
Yildiz maakt duidelijk dat het probleem groter is dan uitbuiting en intimidatie van individuele werknemers. ‘FNV Bouw vindt het belangrijk dat iedere werkgever in Nederland zich aan dezelfde spelregels houdt. Gebeurt dat niet, dan gaan wij er achteraan. Dit doen we in eerste instantie voor onze leden, vooral voor degenen die wegens arbeidsverdringing geen werk hebben. Zonder naleving van de spelregels is het geen eerlijke wedstrijd. Er zitten veel teveel goeie Nederlandse vakkrachten aan de kant omdat werkgevers willens en wetens illegale ‘oplossingen’ bedenken om kosten te drukken.’

Twee contracten
Sommige buitenlandse werknemers aan de A4 hebben twee arbeidscontracten, één in Duits en één in het Nederlands. ‘Het Nederlandse contract ziet er aardig uit, en is mogelijk bedoeld voor het onderzoek van KPMG. Die kijken op dit moment of alles volgens de regels gaat. De Duitse versie kent een boeteclausule van 5.000 euro als ze één keer hun legitimatie vergeten op de bouwplaats. En een lager loon. Dat is ook de werkelijke betaling die gedaan wordt. Het loon is wel boven het minimum loon, namelijk 9 euro netto per uur, maar niet gelijk aan het cao-loon. Er zijn ook werknemers die aangeven dat ze wel een contract hebben getekend, maar dat niet mochten meenemen of fotograferen.’

Misstanden
Er zijn veel andere misstanden. Rugovac vertelt zijn werknemers dat ze bij ziekte geen cent krijgen. ‘Deze mannen werken daarom door tot ze er dood bij neervallen’, zegt Yildiz. ‘Ook overtreedt Rugovac nog steeds de arbeidstijdenwet. Er zijn werknemers die structureel 50 uur per week werken. Dat is illegaal.’

Ook mogen de mannen niet met de vakbond praten. Doen ze dat wel, dan dreigt Rugovac ze terug te sturen naar Spanje. ‘De bouwvakkers waren heel bang om met ons te praten’, zegt Yildiz, ‘vooral in het bijzijn van de voorman. Ze hebben allemaal de opdracht gekregen om mooi weer te spelen. Wij mochten geen foto’s maken van documenten en de mannen willen absoluut anoniem blijven.’

KPMG traag
Na eerdere berichten over misstanden en onderbetaling zou KPMG onderzoeken wat er mis is. Het consortium A4All zou dan alsnog zorgen voor juiste uitbetaling en bescherming van werknemers. Hier komt weinig van terecht. ‘Ik heb geen inzicht in hoe KPMG de informatie verzamelt en heb vooralsnog niet de aanname dat dit onjuist gebeurt. Maar het duurt wel lang, erg lang. Wellicht is het handig dat er duidelijk wordt waarom het verzamelen van de informatie zo lang duurt.’

Yildiz had eerder deze maand voorgesteld een anonieme enquête af te nemen onder de werknemers over de situatie bij de bouw van de A4. Hiervoor kreeg hij geen toestemming van A4All ‘om geen onrust te creëren op het werk’. Het consortium ontkent alle problemen maar heeft Yildiz wel uitgenodigd voor een gesprek ‘om de situatie te bespreken’. (Bron: FNV Bouw)

Volg TotaalTrans op Twitter