Bouwkundige werken Liefkenshoekspoortunnel voltooid

453

Alle bouwkundige werken voor de Liefkenshoekspoortunnel in de Antwerpse haven zijn intussen voltooid. Hiermee zit het Infrabel project in de Antwerpse haven één jaar voor de ingebruikneming mooi op schema.

De aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel is belangrijk voor de Antwerpse haven, de spoortunnel moet zorgen voor een optimale verbinding tussen linker- en rechteroever van de Schelde.

Optimale verbinding
Een van de grote infrastructuurwerken is de aanleg van de Liefkenshoekspoortunnel voor vrachtverkeer. Deze spoortunnel moet zorgen voor een optimale verbinding tussen Bouwkundige werken Liefkenshoekspoortunnel voltooidbeide oevers van de Schelde, en zo een sneller en efficiënter transport garanderen. Dankzij de tunnel komt er een betere verbinding met het achterland naar het oosten en het noorden. De tunnel is medio 2014 operationeel.

Capaciteitsuitbreiding
De spoortoegang tot de haven op de rechteroever zal de komende jaren verbeteren met onder andere de bouw van een fly-over. Dat moet de capaciteit van het belangrijkste toegangsspoor met ongeveer 30% doen toenemen om de groei van het spoorvervoer voor lange tijd te waarborgen. De werken moeten afgerond zijn tegen 2018.
Op langere termijn is het de bedoeling een verdere capaciteitsgroei te realiseren door de bouw van een geheel nieuwe, tweede spoorontsluiting. Het definitieve ontwerp wordt de komende jaren vastgelegd.

Nieuwe spoorterminals
De spooroperatoren zorgen eveneens voor een uitbreiding van de infrastructuur. In 2010 zijn twee nieuwe spoorterminals in gebruik genomen: de Hupac-terminal aan het Churchilldok en de Combinant-terminal in het noorden van de haven nabij de site van BASF.
– De Hupac-terminal voorziet in dagelijkse verbindingen naar Zwitserland (2 treinen per dag naar Basel) en Italië (3 treinen per dag naar de regio rond Milaan).
– De Combinant-terminal – vrucht van de samenwerking tussen Hupac, IFB en BASF – voorziet in een uitgebreid netwerk met diverse frequente spoorverbindingen, zelfs tot in China.

IJzeren Rijn
Ook een hernieuwde, kwaliteitsvolle spooraansluiting van Antwerpen met de Duitse regio Nordrhein-Westfalen via het tracé van de IJzeren Rijn staat op de agenda. Deze spoorlijn geeft de Antwerpse haven een directe, kostenefficiënte verbinding met de belangrijkste Duitse en Centraal-Europese spoornetwerken en regio’s. De heringebruikname van de IJzeren Rijn zou zo een perfecte aanvulling vormen op de Montzenroute die Antwerpen en Aken verbindt.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter