Bouwend Nederland wil meer geld voor kwetsbare infrastructuur

286

Bouwend Nederland wil voor een aantal infrastructuurprojecten vijftig miljoen euro per jaar extra uittrekken. ‘Dat betekent extra groei, extra banen en dat geld stroomt snel weer terug naar de schatkist’, zei voorzitter Maxime Verhagen vrijdagmorgen bij BNR.

‘Het is een versnelling van geplande projecten en het geld kan deels uit de markt komen. Maar dan moet wel opgenomen worden in de meerjarige planning. Bouwend Nederland wil meer geld voor kwetsbare infrastructuurNederland is grotendeels afhankelijk van export, dus moeten er oplossingen komen om die export mogelijk te blijven maken.’

Te kwetsbaar
Volgens Verhagen is de infrastructuur te kwetsbaar gemaakt voor de gevolgen van economische crisis. ‘Dat hebben de afgelopen jaren wel bewezen. Door herhaaldelijke bezuinigingen worden veel projecten uitgesteld of afgeblazen. Daardoor verzwakt de Nederlandse economie structureel, terwijl duizenden banen verloren gaan. In totaal besteden we van de 267 miljard op de Rijksbegroting maar zes miljard aan ons spoor, onze snelwegen en al die andere essentiële verbindingen voor onze economie en bereikbaarheid. Terwijl Nederland nota bene een doorvoerland is.’

Boost geven
Met investeringen in de belangrijkste knooppunten op het spoor, in de vaarwegen en snelwegen kan Nederland volgens Verhagen de economie een boost geven. ‘We willen in dit land graag zo veel mogelijk heel lang van tevoren keurig geregeld hebben. Het is dan toch ook logisch om te zorgen voor een stabiele vulling van het Infrastructuurfonds? Dat is nu al heel vaak ingezet als grabbelton. We zadelen de generaties na ons op met de ellende die dat met zich meebrengt. Want ondertussen verslijten duizenden oude bruggen en viaducten in hoog tempo, maar de gemeenten hebben als eigenaar vaak veel te weinig of helemaal geen geld opzij gelegd voor onderhoud of vervanging. En bruggen of viaducten die onverwacht uitvallen, kosten het bedrijfsleven veel geld.’ (Bron: Bouwend Nederland)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief