Boete van 2.200 euro voor niet opnieuw ijken tachograaf

2735

Een transportwerkgever heeft onlangs een boete gekregen van 2.200 euro omdat de digitale tachograaf na een storing niet opnieuw geijkt is. Het betrof in deze situatie de storing ‘fout in bewegingsgegevens’.

Deze storing en de storing ‘stroomonderbreking’ zijn volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) de meest voorkomende storingen die worden geconstateerd tijdens analyses met de TLN Rijtijdenscan.

Boetes tachograaffraude fors omhoogStoring melden

In verordening 3821 is geregeld bij welke storingen de tachograaf opnieuw geijkt moet worden. Het is dus van belang dat de chauffeur de door de tachograaf gegeven storing meldt bij zijn werkgever, zodat er direct actie ondernomen kan worden. De chauffeur krijgt de storing namelijk als eerste te zien op het display van de tachograaf. Tevens kan de werkgever, met geschikte analyse software, rapporten genereren waarop de storingen worden weergegeven.

De Optac3 software kan bijvoorbeeld het rapport ‘gebeurtenissen en fouten’ genereren waarop de storingen vermeld staan. Hiervoor moet wel het massageheugen van de tachograaf gedownload worden.

Training

Tijdens de Versnelde training Rij- rusttijden en digitale tachograaf worden onder andere de meest voorkomende storingen behandeld en wordt toegelicht hoe deze opgespoord kunnen worden. Tevens wordt besproken welke acties nodig zijn. De komende maanden organiseert TLN Consultancy weer op verschillende locaties deze training. (Bron: TLN)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief