BLN: ‘Capaciteitsreductie blijft belangrijk voor binnenvaart’

511

Hoewel België de crisis in de binnenvaart niet gaat aanmelden bij Europa, vindt Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) capaciteitsreductie een belangrijk deel van de oplossing voor de structurele overcapaciteit in de binnenvaart.

BLN is een feit, maar het was een moeizame wegMinister Schultz wijst in brieven aan de Tweede Kamer en de Europese Commissie op het gebrek aan draagvlak bij het bedrijfsleven voor maatregelen in de capaciteitssfeer. BLN wijst op onderzoek van de Universiteit van Antwerpen. ‘Die heeft vier samenhangende aanbevelingen aan het Droge Lading Comité gedaan waarin capaciteitsbeperking noodzakelijk is.’

Jammer
BLN vindt het jammer dat andere belangenverenigingen andere standpunten hebben ingenomen. ‘Daardoor hebben de nationale en internationale overheden geconcludeerd dat er geen draagvlak is voor passende crisismaatregelen. Het probleem om tot een georganiseerde capaciteitsreductie te komen is dat een verruiming van de mededingingsregels nodig is. Die verruiming kan ontstaan na acceptatie van een eventuele crisisaanmelding conform Richtlijn 96/75 door de Europese Commissie. Nu de crisis niet formeel is aangemeld is de kans op opleg- c.q. sloopregelingen uiterst gering geworden.’ (Bron: BLN)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter