BLN blij dat Schultz woord houdt inzake overgangsbepalingen

601

Binnen Binnenvaart Logistiek Nederland en BLN-Koninklijke Schuttevaer is verheugd gereageerd op het bereikte uitstel tot 2020 voor een aantal belangrijke ROSR-overgangsbepalingen. ‘De minister heeft woord gehouden’, aldus de organisaties.

Het uitstel geldt onder meer voor de geluidseisen die per 2015 zouden gaan gelden voor bestaande schepen en de doorlaatbaarheid van getint stuurhutglas. Het uitstel opent volgens BLN de mogelijkheid om na te gaan of er alternatieven ontwikkeld kunnen worden waarmee veiligheidsniveau Koninklijke Schuttevaer wil snel vergaand samenwerken in BLNkan worden geborgd. Daarnaast is de norm voor de doorlaatbaarheid van getint stuurhutglas onder voorwaarden verlaagd van 75 naar 60%.

Minister houdt woord

De minister had de binnenvaartorganisaties en de Tweede Kamer beloofd alles in het werk te stellen om de scherpe kanten van de ROSR-overgangsbepalingen af te vijlen. ‘Dit is een belangrijke eerste stap. Omdat de besluitvorming binnen de Centrale Rijnvaartcommissie op basis van unanimiteit tot stand komt heeft elk land een vetorecht. Dat maakt het extra moeilijk bestaande wetgeving te veranderen of terug te draaien.’

Onderzoek

De binnenvaartorganisaties en de minister gaan  deze gelegenheid aangrijpen om gezamenlijk onderzoek te doen en nieuwe voorstellen te ontwikkelen om voor bestaande schepen de ROSR-overgansbepalingen tot aanvaardbare proporties terug te brengen. (Bron: BLN)

Verder nieuws over de overgangsbepalingen:
‘Binnenvaart krijgt vijf jaar extra tijd voor ROSR-eisen op de Rijn’
‘Geen tweede ROSR-debacle’
‘48 uur voor het repareren van een kapotte AIS is te weinig’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief