BLN: ‘Nieuwe afvalinzameling binnenvaart was hoogst haalbare’

1070

Het nieuwe systeem voor afvalinzameling in de binnenvaart dat minister Schultz deze week bekend maakte is volgens BLN en BLN-Koninklijke Schuttevaer het ‘hoogst haalbare compromis’. Volgens de brancheorganisaties geven de antwoorden van de minister geen aanleiding om nog langer in gesprek te blijven.

BLN en BLN-Koninklijke Schuttevaer zeggen intensief overleg te hebben gevoerd met Rijkswaterstaat over huisvuilafgifte voor binnenvaartondernemers. ‘De insteek van de gesprekken was in beginsel terugkeren naar de oorspronkelijke situatie; dus alle containers Koninklijke Schuttevaer wil snel vergaand samenwerken in BLNterug en gratis afgifte. Dit bleek geen haalbare kaart. Daaropvolgend hebben we zowel juridische als politieke middelen ingezet om boven tafel te krijgen wat dan het hoogst haalbare resultaat zou zijn.’

De brancheorganisaties melden dan hun inspanningen van de afgelopen tijd zeker een verbetering ten opzichte van de huidige situatie hebben opgeleverd. ‘Meer keuze, meer bakken en aanvullende bakken voor glas en plastic. Maar uiteindelijk is de keuze aan de binnenvaartondernemer.’

Locaties
Het aantal locaties waar containers staan, gaat omhoog van 25 naar 35. Een aantal van de huidige containers wordt verplaatst. De tien extra containers stelt Rijkswaterstaat op eigen kosten ter beschikking. Deze kosten zijn niet zijn meegenomen in het abonnement. Het gebruik, het legen van de container, zit wel in de abonnementsprijs.

Abonnement afsluiten
Voor het afsluiten van het abonnement is het nodig dat de ecokaart is voorzien van een chip. De chip en het abonnement zijn verkrijgbaar bij de SAB. Meer informatie vindt u op www.sabni.nl.

Aan abonnementhouders die nu al een abonnement hebben wordt een passende overgangsregeling  aangeboden. Zij worden hierover geïnformeerd door SAB. (Bron: BLN)

Lees ook:
Minister: ‘Drie abonnementen voor afgifte afval binnenvaart’
‘Afvalakkoord kost schipper minstens acht euro per zak’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief