Binnenvaartschip onderweg van Lemmer naar Paraguay

607

Het binnenvaartschip dat de VEKA Group gaat leveren aan Paraguay, is inmiddels onderweg van Lemmer via IJmuiden naar Paraguay.  ‘Dit is het begin om de Zuid-Amerikaanse markt te veroveren’, stelt Jan Versluis namens VEKA Group. ‘Binnen Paraguay gaat zo’n 70 procent van het transport over water. De economie groeide in 2012 met 14 procent en vertoont ook dit jaar een explosieve groei. Deze markt biedt ongekende kansen.’

Binnenvaartschip onderweg van Lemmer naar ParaguayVEKA Group heeft zich de afgelopen drie jaar georiënteerd op de Zuid-Amerikaanse markt’, vertelt Versluis. ‘Wij hebben een duidelijk beeld gekregen en vandaag kunnen wij het eerste succes melden: de verkoop van het eerste binnenvaartschip voor Paraguay. Ook kan ik melden dat wij een partner hebben gevonden om samen deze markt te bewerken.’ De partner, tevens afnemer van het eerste schip, is al lange tijd actief op de Zuid-Amerikaanse markt en heeft een aantal bedrijven die allen te maken hebben met transport, overslag, import en export.

‘Toen wij een leverancier zochten voor een nieuw binnenvaartschip en de mogelijkheden onderzochten voor samenwerking op de maritieme markt, kwamen wij terecht bij VEKA Group’, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. Een van de belangrijkste vaarroutes

Het Zuid-Amerikaanse bedrijf is geen onbekende op de Nederlandse markt. ‘Vanuit Argentinië en Uruguay transporteren wij vooral vlees naar Europa. Dat komt binnen in Rotterdam en wordt vandaar verder vervoerd. Maar het merendeel van onze activiteiten betreft het transport over de rivier Paraguay. Deze rivier is een van de belangrijkste vaarroutes van Zuid-Amerika en loopt van Brazilië via Paraguay naar Argentinië. En voor deze vaarroute zochten wij een nieuw schip.’

Zware omstandigheden
Het nieuwe schip is specifiek voorbereid op varen onder zware omstandigheden. ‘Het is Heecht Amerikaans; zwaar, groot, breed en degelijk’, aldus Joep Berghuis, directeur bij de werf van VEKA Group waar het schip is gebouwd. ‘En dat is nodig ook. De rivier Paraguay heeft bij Montevideo een monding van ruim 200 kilometer. Dat vaarwater is vergelijkbaar met kustwater. Het is onstuimig en de golfhoogte kan snel toenemen. Daarom is de den 1,5 meter verhoogd waardoor wij hogere gangboorden en een groter laadvermogen konden realiseren. Ter hoogte van het middenschip is bovendien een versterking aangebracht zodat het schip stijver en sterker is waardoor het over de lengteas minder beweeglijk is. Ook is op het achterschip een zeereling geplaatst en hebben wij aan stuurboordkant een complete catwalk erop gezet zodat je van voor tot achter vrij kunt lopen.’

Goede mogelijkheden
In Paraguay wordt het merendeel van het transport over water verzorgd door duwboten en -bakken die containers en bulk vervoeren. De rivier Binnenvaartschip onderweg van Lemmer naar ParaguayParaguay heeft een lengte van ruim 1.900 kilometer en het gehele vaarwegnet van het land is ongeveer 3.100 kilometer lang. Volgens onderzoek van de Nederlandse overheid is een groot deel van de huidige Zuid-Amerikaanse vloot verouderd. ‘Dat alles biedt goede mogelijkheden voor VEKA Group’ stelt Versluis. ‘Het afgeleverde schip is het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat in Paraguay zal varen. Wij zien dit als een eerste stap.’
Versluis verwacht dat na deze eerste stap meer opdrachten zullen volgen. ‘Niet alleen Paraguay maar vrijwel alle landen in Zuid-Amerika laten een economische groei zien. Dit is een stuk van de wereld waar iets gebeurt en waar nog veel meer kan gebeuren.’

Specificaties van het schip
– Lengte 135,00 meter
– Breedte 17,50 meter
– Maximale diepgang 3,70 meter
– Ladingcapaciteit 5.200 ton
– Voortstuwing 2 Caterpillar motoren type 3512