Minister nog in overleg over sluisbediening Twente

948

DEN HAAG – Minister Schultz is nog steeds in gesprek met het bedrijfsleven en de regionale overheden om de sluisbediening in Twente te optimaliseren. Volgens de minister is de discussie hierover nog niet afgerond.

Schuttevaer wil voortvarendheid bij besluit aanleg sluiskolk EefdeTweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) kwalificeerde de bezuinigingen op de bedieningstijden als ‘het paard achter de wagen spannen’. ‘Ik vraag extra aandacht hiervoor van de minister. Want ik hoor geluiden dat allemaal niet zo goed gaat in Twente en Overijsel.’
Volgens de minister gaat het echter niet om uren wachten. ‘Als blijkt dat het niet werkt, gaan we opnieuw om tafel. Want het is ook mijn belang dit goed te laten verlopen. Maar het heeft natuurlijk ook met het budget te maken.’

Verladersorganisatie EVO, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), BLN-Koninklijke Schuttevaer en Port of Twente vroegen woensdag de minister de aangekondigde bezuinigingen in deze regio te verzachten zodat bedrijven in 2015 en de jaren daarna geen extra wachttijden ondervinden. Doet de minister dit niet, dan vrezen de organisaties dat dit schade toebrengt aan de binnenvaart en het bedrijfsleven.

Bezuiniging

Het kabinet wil bezuinigen op het aantal uren waarop sluizen en bruggen bediend worden. Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk van de binnenvaart zijn, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken. Dat zorgt volgens de organisaties voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. Deze bezuiniging kost Nederland dus uiteindelijk veel meer dan de maatregel mogelijk oplevert. De Tweede Kamer debatteert vandaag over de bezuinigingen.

Te weinig uren

Na de bezuinigingen is voor de bediening van de sluizen op de Twentekanalen netto nog 141 uur per week beschikbaar. Voor sluis Delden is nu en in de toekomst 122 uur per week beschikbaar. Omdat het aantal  schuttingen per jaar tot 2020 toeneemt van 12.225 tot 15.000, is daar wekelijks in werkelijkheid 168 uur voor nodig . Overigens is er nu ook al een tekort van vijftien uur in de week. Voor sluis Hengelo stijgt het aantal schuttingen van 1.668 nu, naar 2.071 in 2010. Daar is per week 18 uur voor beschikbaar, terwijl 23 uur nodig is. (Bron: Port of Twente)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief