Binnenvaart verliest lading op Rijncorridor aan het spoor

342

BERLIJN – De binnenvaart heeft in 2013 op de Rijncorridor marktaandeel verloren aan het spoor. Het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) deed onderzoek naar de modal shift op de Rijncorridor.

Binnenvaart verliest marktaandeel op Rijncorridor aan het spoorIn 2012 bedroeg het aandeel van de binnenvaart in de modal split nog zeventig procent, het spoor was verantwoordelijk voor dertig procent. Een jaar later leverde de binnenvaart met een aandeel van 67% procent drie procent in. Het laagste niveau in negen jaar.

Belangrijkste

Het wegverkeer blijft ook op de Rijncorridor de belangrijkste modaliteit. Het BAG heeft hier de cijfers tot en met 2011 paraat. Het aandeel van het wegvervoer schommelt al jaren tussen de 75 en 76 procent met een uitschieter in 2009 van 78 procent. Het aandeel van het spoorvervoer schommelt tussen de zes en zeven procent, dat van de binnenvaart tussen de zestien en achttien procent.

Goederen

In negen van de tien goederensoorten heeft de binnenvaart het grootste aandeel. Bij de kolen, ruwe olie, aardgas, ertsen, stenen, grond, cokes en aardolieproducten ging vrijwel alles in het binnenschip. Ook voor het containervervoer van en naar Nederland en België was voornamelijk de binnenvaart verantwoordelijk. Het spoorvervoer nam op haar beurt het grootste deel van de containerstromen van en naar Italië voor haar rekening. (Bron: BAG)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief