Antwerpen probeert schade voor de binnenvaart te beperken

626

ROTTERDAM – Het Havenbedrijf Antwerpen doet haar uiterste best de gevolgen van de staking voor de binnenvaart te beperken. Dat zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf tegenover TotaalTrans.

‘Er zijn wel degelijk mensen aan het werk in de haven, dus zodra er voldoende capaciteit is om de verschillende sluizen te bemannen, zullen we die ook gebruiken om binnenschepen te schutten. De voorbije uren hebben we toch een aantal binnenschepen kunnen behandelen. Dus ondanks de staking doen we toch ons uiterste best om, zodra mogelijk, binnenschepen te behandelen zodat zij zo min mogelijk hinder ondervinden van de stakingsactie.’

Grote hinder

BLN-Koninklijke Schuttevaer meldde eerder dat de internationale binnenvaart grote hinder dreigt te ondervinden van de stakingen in België.  De binnenvaartbrancheorganisatie dringt er bij de betrokken partijen op aan om spoedig tot een overeenkomst te komen, zodat de werkzaamheden weer hervat kunnen worden en de economische schade beperkt blijft.

België verdubbelt boete voor ontbreken van vervoersvergunningInmiddels blokkeren stakingsposten en blokkades van de vakbonden een aantal toegangswegen naar de Antwerpse haven. De actievoerders zijn voornemens met deze ingrepen de hele Antwerpse haven stil te leggen. Het scheepvaartverkeer in Antwerpen, Gent en Zeebrugge ligt sinds gisterenmiddag al stil als gevolg van de staking van de zee- en kustloodsen.

Impact

De effecten van de staking voor de binnenvaart zijn volgens BLN-Koninklijke Schuttevaer lastig te voorspellen. ‘Het is op dit moment onduidelijk hoeveel binnenvaartschepen niet kunnen laden of lossen. Maar gegeven de aantallen is de inschatting dat de economische schade niet gering zal zijn. BLN-Koninklijke Schuttevaer dringt aan op een spoedig akkoord. Door de economische crisis staan de rendementen bij veel binnenvaartondernemers zwaar onder druk en een actie als deze komt dan extra hard aan. De branchevereniging is bovendien van mening dat de haven en meer algemeen de werkvloer niet het podium is om dit soort conflicten uit te vechten. Het debat over het regeringsbeleid moet in het parlement worden gevoerd.’

Huidige situatie

Volgens het Vlaams Verkeerscentrum is op de Antwerpse rechteroever de Scheldelaan afgesloten aan het complex van Lillo richting Zandvliet en aan de Noordlandbrug. Op de linkeroever is er volgens het Verkeerscentrum sprake van een blokkade in de Canadastraat, ter hoogte van het complex Waaslandhaven-Oost.  De blokkades hebben alvast gevolgen voor de bereikbaarheid van bedrijven. Zo zijn de toegangswegen tot de site van BASF Antwerpen geblokkeerd in beide richtingen.

De haven

De haven van Antwerpen is de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam.  In 2013 had de haven van Antwerpen een overslag van ruim 190 miljoen ton. 94,3 miljoen ton goederen gaat via Antwerpen per binnenvaart. Het gaat om meer dan 48.000 binnenschepen per jaar, meer dan 132 schepen per dag. (Bron: BLN-Koninklijke Schuttevaer)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief