Binnenvaart ‘ligplaatsgedoe’

799

VEGHEL – Een lid van de Algemeene Schipper Vereeniging (ASV) maakt in een verslagje duidelijk dat het voor de binnenvaart niet altijd makkelijk is een goede ligplaats te vinden. Het voorval gebeurde 21 juni.

Binnenvaart 'ligplaatsgedoe’‘We zijn op weg naar Lieshout via Veghel. Op zondag zijn de vaartijden vanaf sluis 4 van 9.00 uur tot 17.00 uur. Sluis vijf doen we nog net. We krijgen dan van de centrale bediening te horen dat we, Heerenschip en Michiel, niet naar de volgende sluis mogen varen maar moeten afmeren boven de sluis. Men heeft een procedure lopen met een klagende bewoner, die geen schepen voor de deur wenst met draaiende generator. De schipper van de Michiel meldt dat hij een mail heeft van Rijkswaterstaat dat er gewoon ligplaats genomen mag worden op de wachtplaats. De centrale bediening weet het ook niet meer en maakt dan een opmerking over de (mis)communicatie tussen Rijkswaterstaat en de afdeling die verantwoordelijk is voor de Zuid-Willemsvaart. We besluiten dus onze weg te vervolgen richting de Nieuwe brug en Sluis 6, Beek en Donk. Ik beloof nog dat ik geen generator zal draaien. We meren vervolgens rond 17.45 uur af bij de wachtplaats voor het schutten.

Dan staat er om 20.15 een heer van Rijkswaterstaat uit Mook bij het schip. Hij verzoekt ons om de brug en sluis en vervolgens de volgende brug te passeren om ligplaats te kunnen nemen voor de Oranjebrug richting Lieshout.

Hij geeft nog aan dat het weliswaar een wachtplaats is maar dat er niet gelegen mag worden na bedieningstijd. De bediening is echter gestopt dus is het toch een wachtplaats. Het bord aan de wal is hier duidelijk over. Verder is er geen goede ligplaats. We gaan echter akkoord en vervolgen toch beduusd onze weg. Bizar maar waar.

Puinhoop

‘Verder horen we via de marifoon dat het een puinhoop is rond sluis Schijndel. Iedereen wil in Schijndel blijven omdat de ligplaatsen in Veghel niet beschikken over steigers of goede faciliteiten. Een schipper die voor sluis 4 strandt, kan niet voor de sluis liggen omdat er afvaart ligt op de plaats die bedoeld is voor de opvaart. Hij wordt verwezen naar de oude haven van Veghel. Dit vindt hij geen stijl, terecht denk ik, omdat je dan weliswaar kunt liggen, maar vervolgens weer achteruit eruit moet om je weg te vervolgen. Ook hier vraagt het ligplaatsbeleid nog wel wat aandacht! De centrale bediening zit wat dat betreft ook wel met de handen in het haar.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief