‘Binnenvaart krijgt vijf jaar extra tijd voor ROSR-eisen op de Rijn’

1418
Minister Schultz verlengt laad- en losbesluit binnenvaart met 2 jaar

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is verheugd dat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) vandaag heeft besloten binnenvaartschippers vijf jaar extra de tijd te geven hun schepen aan de internationale eisen op de Rijn te laten voldoen.

Van een aantal bepalingen zou de overgangstermijn in 2015 aflopen, waaronder eisen omtrent geluid en elektrische installaties. De meest problematische overgangsbepalingen uit het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) worden uitgesteld tot 2020. De periode tot 2020 wordt benut om voor deze Minister Schultz verlengt laad- en losbesluit binnenvaart met 2 jaarknelpunten definitieve oplossingen uit te werken.

Relingplicht

Daarnaast is een oplossing afgesproken voor de lichtdoorlatendheid van de stuurhuisruiten. Met dit besluit wordt naar schatting een derde van de Nederlandse vloot een kostenpost van vele duizenden euro’s bespaard, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Ook wordt de komende jaren een compromis voor de relingplicht uitgewerkt. Tot die tijd geldt het voorschrift alleen voor nieuw te bouwen schepen, groter dan 50 meter. Volgens onderzoek kan een vast aangebrachte reling een veiligheidsverhogend effect hebben, maar dat hetzelfde effect wordt bereikt door het dragen van een reddingsvest.

Hoge kosten

De Nederlandse delegatie, het binnenvaartbedrijfsleven en de Europese Commissie hebben herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de gevolgen van het aflopen van de overgangstermijnen voor de binnenvaartsector. Om bestaande schepen aan de nieuwe regels te laten voldoen moeten schippers vaak hoge kosten maken. Het gaat nogal eens om bedragen die noodlijdende schippers niet of nauwelijks kunnen opbrengen. (Bron: Ministerie I&M)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief