Binnenvaart komt met online routeplanner voor verladers

1596

ROTTERDAM – Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) introduceert een online routeplanner voor het verladende bedrijfsleven met de naam ‘The Blue Road Map’. Via de Blue Road Map kunnen verladers online hun weg vinden op het water, te vergelijken met 9292ov.nl die dat voor het openbaar vervoer doet. Het is de eerste vrij toegankelijke online route planner die zowel de mogelijkheden voor containervervoer als bulkvervoer berekent.

Binnenvaart komt met online routeplanner voor verladersDe Blue Road Map kan routes berekenen in Nederland, België, grote delen van Duitsland en Noord-Frankrijk. Na het invoeren van een aantal basisgegevens op de the Blue Road map (herkomst, bestemming, soort en hoeveelheid lading, enz.) krijgt de verlader een reisadvies met daarin de mogelijkheden.

Praktisch

Marketing manager Wilco Volker van het BVB zegt vrijwel wekelijks vragen te krijgen van verladers. Het gaat dan om vragen als ‘Kan ik van A naar B over water?’, ‘Wat is de dichtstbijzijnde terminal of haven?’, ‘Wat is de reistijd op een bepaald traject?’ ‘Deze informatie was tot voor kort moeizaam te vinden op het internet. Dat maakte de stap naar het vervoer over water minder transparant. The Blue Road map geeft eenieder die zich oriënteert op de mogelijkheid om goederen over water te vervoeren op een hele praktische manier de eerste antwoorden.’
Het daadwerkelijke toepassen van binnenvaart in de logistieke keten blijft echter maatwerk. Voor vervolgstappen of gedetailleerd advies op maat kunnen verladers contact opnemen met de logistiek experts van het BVB.

Nutricia en rubber

De logistieke experts hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van bedrijven naar het water. Na eerdere succesverhalen, maakten deze week weer twee verladers bekend meer over water te gaan vervoeren. Nutricia, en Rubber Resources zijn overtuigd dat the Blue Road een toegevoegde waarde heeft in hun logistieke keten. Gezamenlijk halen deze bedrijven bijna 5000 vrachtwagenbewegingen van de weg. Hiermee worden niet alleen de wegen verder ontlast, maar levert het ook CO2 reductie op. Deze transities zijn mede tot stand gekomen door logistiek advies en bemiddeling van het BVB. Doelstelling van het BVB is om meer geïnteresseerden in de binnenvaart over de streep te trekken en de routeplanner zal hier zeker aan bijdragen.

Blijven schaven

De huidige betaversie van the Blue Road Map werd samen met software ontwikkelaar Cofano uit Sliedrecht gebouwd. De routes die worden berekend zijn afhankelijk van een breed scala aan factoren. Zo wordt rekening gehouden met scheepstypen, type vaarwegen en verschillende kruissnelheden. Ondanks dat er uitgebreid is getest zal het BVB blijven schaven aan al deze factoren om een zo betrouwbaar mogelijk advies te kunnen geven.
In de toekomst wil het BVB de routeplanner in fases verder uitbreiden. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, ook qua functionaliteiten. Hierbij wordt gedacht aan het toevoegen van containerlijndiensten, tankvaartterminals en het berekenen van de CO2-besparing. Het BVB wil daarmee de mogelijke drempels tot de binnenvaart steeds verder te verlagen.

Lees ook:
Rubber van weg naar water
Nutricia verplaatst vervoer van containers naar binnenvaart

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief