Binnenvaart kan pas in 2022 over goedkoper Seine-Nord kanaal

628

De binnenvaart kan pas in 2022 over het nieuwe Seine-Nord kanaal. Dat is zes jaar later dan gepland. Vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal maakte dat maandag bekend in Gent.

Het Seine-Nord kanaal moet de Schelde met de Seine verbinden zodat grotere binnenvaartschepen in Parijs kunnen komen. Het Seine-Nord kanaal Binnenvaart kan pas in 2022 over goedkoper Seine-Nord kanaalwordt nu gebouwd in de goedkopere versie die in december werd aangeboden aan de Franse verkeersminister Frédéric Cuvillier.

Minder miljarden
In het originele plan zou de aanleg zeven miljard euro kosten. Nu de publiek-private samenwerking is geschrapt kan het kanaal worden aangelegd voor 4,5 miljard euro. Het kanaal blijft ondanks de bezuinigingen nog steeds een klasse Vb vaarweg. Dat betekent dat schepen van maximaal 185 meter lang en 11,50 meter breed de vaarweg kunnen bevaren.

In het nieuwe plan wordt wel een aantal ingrepen gedaan om de aanleg goedkoper te maken. Zo wordt ongeveer tien kilometer van het bestaande Canal du Nord opnieuw gebruikt. Ook vervalt een sluis zodat er nu nog maar zes sluizen in het nieuwe kanaal komen. De multimodale platformen langs het kanaal worden pas later aangelegd. (Bron: tijd.be)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief