Binnenvaart kan met klachten Deutsche Bank naar minister

1017

DEN HAAG – Binnenschippers die nog problemen hebben met Deutsche Bank (DB) vanwege de afbouw van het klantenbestand vanwege de strategische heroriëntatie, kunnen met hun klachten terecht bij minister Dijsselbloem van het ministerie van Financiën. Dat heeft Dijsselbloem de Tweede Kamer laten weten.

Binnenvaart met klachten over Deutsche Bank naar ministerDB nam in 2008 een klantenportefeuille over van ABN-AMRO na de integratie met Fortis Bank NL. Volgens Tweede Kamerlid Eddy van Hijum (CDA) kwam de bank er achter dat kleine ondernemers financieel niet interessant zijn als klant. Volgens Van Hijum kregen binnenvaartschippers bij het overstappen naar een andere bank te maken met een hoge boeterente  bij aflossing, dubbele rentelasten en overstapkosten. Het Steunpunt Binnenvaart begon een Binnenvaartmeldpunt DB voor binnenschippers die van de Deutsche Bank maar een andere bank moesten gaan zoeken. In korte tijd meldden zich vijftig schippers.

Zeer kleine groep

Dijsselbloem schrijft de Tweede Kamer dat Deutsche Bank Nederland de afbouw van het klantenbestand, als gevolg van haar strategische heroriëntatie, nagenoeg heeft afgerond. ‘De zeer kleine groep klanten waarmee niet tot een voor beide partijen passende oplossing voor beëindiging van de relatie kon worden gekomen, blijft bij de bank totdat een dergelijke oplossing wel mogelijk is. Het gaat hierbij om onder meer om klanten die moeilijk bereikbaar blijken te zijn, hun activiteiten inmiddels hebben gestaakt of negatieve eigen vermogens hebben.’

Klachten

Dijsselbloem meldt dat hij klachten die het directe gevolg zijn van de strategische heroriëntatie van Deutsche Bank Nederland rechtstreeks onder de aandacht blijft brengen van de Raad van Bestuur van Deutsche Bank Nederland. ‘Klachten die los staan van de strategische heroriëntatie dienen bij Deutsche Bank Nederland zelf te worden gemeld en worden vervolgens behandeld conform de reguliere interne klachtenprocedure.’ (Bron: Tweede Kamer)

Lees ook:
CDA wil opheldering klantendumping Deutsche Bank

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief