Binnenvaart dringt aan op meer modal shift van weg naar water

737

ROTTERDAM – Binnenvaart Logistiek Nederland dringt er bij minister Schultz op aan dat de inspanningen ten aanzien van de modal shift van weg naar water worden geintensiveerd. Deze week werd bekend dat de filedruk met twaalf procent is toegenomen. En dat is ook BLN ‘een doorn in het oog’.

Dalende kosten binnenvaart biedt kansen klein nieuwbouwschip‘Terwijl de economie aantrekt neemt ook het vrachtvervoer over de weg toe’, schrijft BLN. ‘Om de economische groei niet letterlijk te laten vast te lopen roept de binnenvaart de overheid en het Nederlandse bedrijfsleven om meer gebruik te maken van de waterwegen. De binnenvaart kan een kwart van het vrachtvervoer over de weg overnemen. Dat reduceert niet alleen de files, het zorgt ook voor een drie tot zesmaal lagere CO2 uitstoot.

Verdubbeling

Ondanks investeringen in extra rijstroken lopen de snelwegen aantoonbaar vol. ‘Gelijktijdig kent Nederland een uitgebreid vaarwegennetwerk met havens en terminals die een verdubbeling van het transport goed aan kan. Een gemiddeld modern binnenvaartschip heeft een capaciteit die gelijk staat aan 55 vrachtwagens. De Nederlandse binnenvaartvloot is met ruim 7500 schepen de grootste en modernste vloot van Noord west Europa.’

In Nederland wordt op dit moment 37% van het goederenvervoer over water afgewikkeld. Een kwart minder goederenvervoer op de Nederlandse wegen betekent een afname van ruim vier miljoen vrachtwagenbewegingen en een gemiddelde reductie van 30% CO2 uitstoot. (Bron: BLN)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief