Binnenvaart bundelt containers

494
Het contract voor de ondersteuning van de West-Brabant Corridor wordt ondertekend door Emile Hoogsteden HbR (m) en een delegatie namens het WBC: Wil Versteijnen BTT (l) en Luc Smits CCT (r). (Foto Havenbedrijf Rotterdam)

ROTTERDAM Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group slaan de handen ineen om op de route tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven lading te bundelen. Hierdoor kan er met minder schepen toe, wat filevorming bij afhandeling in de haven van Rotterdam vermindert.

De samenwerking van deze marktpartijen en de deepsea terminals in de Rotterdamse haven in de ‘West-Brabant Corridor’ is het eerste concrete initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunt vanuit de incentiveregeling en het sectoroverleg dat vorig jaar is gestart.

De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam of andersom. ‘De containerzeeschepen worden steeds groter’, aldus Luc Smits, managing director van Combined Cargo Terminals in Moerdijk. ‘Het ‘achterland’ zal mee moeten evolueren door te bundelen en in corridors te denken in plaats van achter elkaar aan te varen. Op deze manier blijft de binnenvaart een betrouwbare en concurrerende dienst.’

Overkoepelend belang
Het initiatief is een voortvloeisel uit het sectorbrede containerbinnenvaartoverleg dat het Havenbedrijf Rotterdam op 8 september vorig jaar gestart is. Dit als gevolg van de diverse signalen over oplopende wachttijden bij de deepsea terminals in Rotterdam. ‘Wij zijn zeer verheugd met deze actie en de samenwerking tussen deepsea terminals, inland terminals en vervoerders’, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. ‘Het is goed om te zien dat deze partijen denken vanuit het overkoepelende ketenbelang en hiermee bijdragen aan een soepele afhandeling van de containerbinnenvaart. Zo werken we gezamenlijk aan de doorontwikkeling van Rotterdam en Nederland als de meest efficiënte en betrouwbare logistieke hub van Europa.’

Schaalvergroting
In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. ‘Samenwerking op de hoofdcorridors is een must’, voegt Wil Versteijnen, namens Barge Terminal Tilburg toe. ‘Dit leidt tot de schaalvergroting die noodzakelijk is voor de hele keten.’

De dienst kent daarom ook een ‘open access’-beleid. Iedere verlader kan er gebruik van maken. ‘Dat door de bundeling de schepen een nog betere bezettingsgraad bereiken, is ook nog eens goed nieuws vanuit milieuperspectief’, voegt Ben Maelissa, managing director Danser Group toe.