Binnenlopen Zhen Hua 25 met kranen voor RWG vertraagd

286

Vanwege toenemende wind loopt het schip met kranen voor RWG, de Zhen Hua 25, vandaag niet de Rotterdamse haven binnen. Het schip zou vandaag de eerste diepzeekadekranen van Rotterdam World Gateway (RWG) afleveren.

Diepzeekranen RWG na twee maanden zee in RotterdamDe diepzeekadekranen, gebouwd en vervoerd door Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC) zijn 127,5 meter hoog en hebben bijna twee maanden gedaan over hun reis van Shanghai naar Rotterdam.

ULCS
De zogenoemde Super Post-Panamaxkranen zullen bij RWG ingezet worden op een diepzeekade van 1.150 meter lang. De kranen zijn speciaal ontwikkeld om de nieuwste generatie Ultra Large Container Ships (ULCSs) af te handelen. Ze hebben een reikwijdte van maar liefst 24 rijen containers breed en zijn uitgerust met het zogenoemde double trolley systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om een container in twee stappen van een schip op een AGV (Automated Guided Vehicle) te lossen. De AGV vervoert de container hierna volledig geautomatiseerd naar een tijdelijk opslaggebied op de terminal. In het geval van het laden van een containerschip geldt het omgekeerde proces.

Remote controlled
Naast twee diepzeekadekranen staan er ook twee barge/feederkranen op het schip. De kranen worden ingezet op de 550 meter lange barge/feederkade. Alle kadekranen van RWG zijn volledig elektrisch en remote controlled. Het proces van het laden en lossen van containers wordt vanuit de controlekamer op de terminal gemonitord en begeleid door procesoperators. (Bron: RWG/Maasvlakte 2)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter