Betty de Boer praat met Duitsers over versoepelen CCR-eisen

712

Tweede Kamerlid Betty de Boer gaat in Berlijn Duitse medestanders proberen te vinden voor het aanpassen van de al te strenge nieuwe eisen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) voor de uitrusting van binnenvaartschepen.

Door strenge regelgeving wordt het volgens de Nederlandse commissie voor Infrastructuur en Milieu voor binnenvaartschippers steeds lastiger om hun werk uit te voeren. Dit probleem VVD stelt Kamervragen over Duitse stakingenbrengt Betty de Boer (VVD) in Berlijn onder de aandacht van Duitse bestuurders en politici. Onder hen zijn de Duitse bondsminister voor Verkeer Alexander Dobrindt en verkeersminister Michael Groscheck van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Veel van het scheepvaartverkeer over de Rijn gaat door deze deelstaat, die grenst aan Nederland.

Parlementaire avond
De gesprekken vinden onder andere plaats tijdens een parlementaire avond op de Nederlandse Ambassade in Berlijn. De Boer probeert tijdens de bijeenkomsten medestanders te vinden voor het aanpassen van al te strenge regels. ‘Veiligheidsvoorschriften en duurzaamheidseisen zijn logisch, maar sommige regels gaan mogelijk te ver. Bijvoorbeeld het aantal mensen dat zich in een scheepskooi mag bevinden en de maximale hoogte van een reling.’

Volgens De Boer jagen de strenge eisen binnenvaartschippers op hoge kosten. ‘Met name de oudere, kleinere binnenvaartschepen kunnen niet gemakkelijk aangepast worden en moeten mogelijk uit de vaart genomen worden. Terwijl deze schepen varen over de haarvaten van de binnenvaart. Monumentale gebouwen breken we toch ook niet af als ze niet aan het laatste bouwbesluit voldoen?’ (Bron: Tweede Kamer)

Volg TotaalTrans op Twitter