Betonfabriek Coeck in Niel gaat meer per binnenvaart vervoeren

552

Betonfabriek Coeck in het Belgische Niel aan de Rupel wil meer grondstoffen en afgewerkte producten over het water gaan vervoeren. Om dat mogelijk te maken ging maandag in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters de eerste heipaal voor de nieuwe laad-en loskade in de grond gegaan.

Samen met met de Vlaamse waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) wordt een 150 m lange laad- en loskade aan de Rupel gerealiseerd. De huidige Betonfabriek Coeck in Niel gaat per binnenvaart vervoerenkade maakt momenteel al een permanente aanvoer van grondstoffen per schip mogelijk. Zo wordt dagelijks tot 5.000 ton grondstoffen aangevoerd om de productie te bevoorraden. Om de watergebonden ligging optimaal te kunnen benutten, is echter een verlenging van de bestaande kade noodzakelijk. Door de nieuwe kade verhoogt de hoeveelheid grondstoffen die dagelijks worden aan- en afgevoerd.

Palletvervoer
De kade wordt voor het grootste gedeelte worden gebruikt voor gepalletiseerde ladingen. ‘Waar dit enkele jaren geleden in België nog in zijn kinderschoenen stond en er slechts experimenten werden uitgevoerd, gebeuren deze ladingen bij ons ondertussen op vaste basis’, schrijft Coeck. ‘Deze ‘derde golf’ in de binnenvaart heeft het potentieel om een grote bijdrage te leveren aan de oplossing voor de congestieproblemen waar we steeds meer mee worden geconfronteerd.’

In het totaal worden door middel van de nieuwe kade meer dan 20.000 vrachtwagenritten uitgespaard.

De aanleg
Om de aanleg van de kade mogelijk te maken wordt de plaats waar de nieuwe kade komt, uitgebaggerd. Gelijktijdig worden er breukstenen gestort voor een stabiele ondergrond aan de kade zelf. Dan worden de stalen buispalen ingebracht, waarop het steigerplateau terecht komt, waarna betonwerken plaatsvinden om dit plateau te realiseren. Ten slotte wordt na een zettingsperiode de aansluiting gemaakt naar de bestaande terreinen. (Bron: Coeck)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter