Beton nieuwe kolk sluis Wusterwitz niet stevig genoeg

523

Het beton aan de bovenkant van de nieuwe kolk van sluis Wusterwitz op het Elbe-Havel-Kanaal is niet stevig genoeg. Leden van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) zien bij het passeren van de oude kolk grote ‘vlekken’ van zo’n twee vierkante meter in het beton.

Beton nieuwe kolk sluis Wusterwitz niet stevig genoegBDB-voorzitter George Hötte wil dat vaarwegbeheerder en de bouwer zo snel mogelijk om tafel gaan om de problemen aan te pakken. ‘We willen voorkomen dat de kolk niet op tijd in gebruik kan worden genomen. Maar zelfs dan, krijgt de binnenvaart nog te maken met veel overlast. In het voorjaar van 2015 moet een sluisdeur in de oude kolk worden vervangen. De nieuwe kolk is dan nog niet in bedrijf.’

Schepen moeten tijdens de deurwissel omvaren via de Unteren Havel. Maar deze moet dan wel weer worden opengesteld voor de binnenvaart. ‘Wij willen dat in die drie weken schepen van 85 x 9,50 meter en met een aflaaddiepte van twee meter daar weer worden toegelaten. Ook willen we begeleiding voor de schepen.’

Sluis Wusterwitz

Sluis Wusterwitz verwerkte vorig jaar 8.500 binnenvaartschepen met rond de vier miljoen ton goederen. Volgens de BDB kan gedurende de drie weken durende stremming zo’n 300.000 ton lading niet door de sluis, het gaat daarbij om ongeveer 400 lege en geladen schepen. (Bron: BDB)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief