Bemanningseisen zijn verouderd

838

De huidige bemanningseisen zijn ‘niet meer van deze tijd’; zij zijn gedateerd, bieden onvoldoende flexibiliteit en stimuleren niet om te innoveren.  Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat Tim van Kester in opdracht van het CBRB verrichtte in het kader van zijn afstuderen als econoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In het onderzoek staat de toepassing van de exploitatiewijzen (A1, A2 en B), waarop de huidige bemanningswetgeving gebaseerd is, centraal. Het onderzoek omvat schepen uit alle ladingsegmenten van het goederenvervoer. Passagiersschepen, waarvoor de bemanningseisen mede afhangen van het toegelaten aantal Wi-Fi hotspots binnenvaart in Amsterdamse Houthavenspassagiers, zijn er niet in meegenomen.

Flexibiliteit
‘Het is essentieel om de flexibiliteit van de regelgeving te verhogen’, schrijft Van Kester in zijn onderzoeksrapport. ‘De huidige exploitatiewijzen zijn gebaseerd op de lengte, het aantal vaaruren en de technische uitrusting van het schip. Met andere belangrijke factoren, zoals de karakteristieken van het vaargebied en de ladingsoort, wordt geen rekening gehouden.’

Om dit mogelijk te maken stelt Van Kester een optioneel (niet verplicht) ICT-systeem voor. Daarnaast bepleit hij versoepeling van de ervaringseisen voor matrozen en herziening van de technische standaarden om moderne schepen grotere exploitatievoordelen te bieden.

Modernisering
De conclusies en aanbevelingen van Van Kester ondersteunen de visie van het CBRB en de EBU dat de bemanningseisen dringend aan modernisering toe zijn. Eerder wees onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit 2012, dat zich mede op de handhavingsinstrumenten richtte, ook al in die richting.

Inmiddels heeft de Nederlandse delegatie in de CCR een ronde tafel bijeenkomst voorgesteld om dit thema internationaal te bespreken. Op Europees niveau hebben sociale partners (EBU, ESO en ETF), mede op instigatie van het CBRB, de eerste verkennende gesprekken over dit onderwerp gevoerd. (Bron: CBRB)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief