Belgische wijdt in Rotterdam eerste geretrofitte binnenschip in

527

Het Belgische Europese parlementslid Kathleen van Brempt heeft maandag in Rotterdam het eerste ‘geretrofitte’ binnenschip ingewijd. Van Brempt vindt dat de haven van Antwerpen een voorbeeld moet nemen aan de subsidieregeling van 6,2 miljoen euro voor schonere binnenvaart uit 2013.

De provincie Zuid-Holland begon in juli 2013 een retrofitprogramma om binnenschepen van roet- en NOx-filters te voorzien of om te schakelen Belgische wijdt in Rotterdam eerste geretrofitte binnenschip innaar LNG. De omvang van het bedrag waarop schippers een beroep kunnen doen, hangt af van de uitstootbeperking die de gekozen ingreep realiseert. Hoe hoger het effect op de luchtkwaliteit, hoe hoger de subsidie. Er waren voor meer dan negen miljoen euro aanvragen.

Duwtje in de rug
‘Binnenschepen kunnen schoner, maar de sector heeft daar omwille van de prijzige investeringen een duwtje in de rug voor nodig’, schrijft Van Brempt. ‘Vlaanderen kan dat geven, samen met het stadsbestuur en de haven van Antwerpen. Bovendien kan een grensoverschrijdende samenwerking tussen twee van de grootste Europese havens ongetwijfeld meedingen voor steun vanuit Europa.’

Volgens Van Brempt is de luchtkwaliteit in West-Europa nergens zo slecht als in Vlaanderen. ‘Wie de kaart over de luchtkwaliteit in West-Europa bekijkt, ziet een zwarte vlek boven Vlaanderen hangen. Die vlek verdwijnt niet als enkel de Ring wordt overkapt. Er moeten veel fundamentelere maatregelen worden genomen. We moeten de bron van de vervuiling aanpakken: bij het transport en bij andere vervuilers.’

Belgische wijdt in Rotterdam eerste geretrofitte binnenschip inSancties
Van Brempt vindt dat het Antwerpse stadsbestuur bij de lancering van zijn fijnstof/NOx-plan de kans liet liggen om de binnenvaart schoner te maken. ‘Het had daarvoor inspiratie kunnen opdoen bij de provincie Zuid-Holland. Door de aanwezigheid van de haven van Rotterdam en de industrie daar is de situatie erg vergelijkbaar met die in Antwerpen. Ongeveer een kwart van de concentratie NOx en dertien procent van de concentratie fijn stof is afkomstig van schepen die de Rotterdamse haven aandoen. Onze noorderburen riskeren, net zoals België, sancties van de Europese Unie.’

‘Aangezien veel Nederlandse schepen op het Schelde-Rijnkanaal tussen Rotterdam en Antwerpen varen, komt deze Zuid-Hollandse subsidiemaatregel ook de Antwerpse lucht ten goede. Het omgekeerde zou uiteraard ook het geval zijn. Daarom heeft sp.a aangedrongen op een gelijkaardige aanpak voor de binnenschepen in Antwerpen. En op samenwerking tussen beide havensteden. In Antwerpen passeren jaarlijks 50.000 binnenschepen. Inzetten op propere motoren van de binnenschepen heeft een aanzienlijke invloed op onze luchtkwaliteit en onze gezondheid.’ (Bron: Kathleen van Brempt)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief