Belgisch palletschip te water

869

De Belgische reder Blue Line Logistics heeft deze week het eerste prototype van een nieuw type binnenvaartschip te water gelaten. De Zulu 1 is de eerste Pallet Shuttle Barge (PSB) in een mogelijke serie van dertig tot veertig. Het schip gaat pallets en big bags in de Benelux en Noord-Frankrijk vervoeren.

Belgisch palletschip te waterDe Vlaamse minister-president Kris Peeters was deze week aanwezig bij de tewaterlating. Hij omschreef de PSB als een voorbeeld hoe het de steeds drukker wordende wegen en de daarmee gepaard gaande fileproblemen in Vlaanderen kan verminderen.

Teveel beperkingen

Antoon van Coillie van Blue Line Logistics kwam dan ook op het idee voor de PSB toen hij in de Kennedytunnel stond en de vele vrachtwagens zag staan. Volgens de reder kan de binnenvaart een antwoord zijn op de files op plaatsen waar de binnenvaart kan komen. ‘Maar de traditionele binnenvaartschepen kennen teveel beperkingen. Daarom hebben we de Pallet Shuttle Barge ontworpen. Het is een catamaran voor het vervoer van goederen op pallets of in big bags. Het laadt alles op dek, en heeft  een eigen kraan voor het laden en het lossen. De PSB is 50 meter lang en 6,6 meter breed en heeft een maximale diepgang van 2,2 meter. De catamaran kan 300 ton of 198 europallets op één laag meenemen. Voor het varen is maar één bemanningslid nodig. Zo kunnen we, mits een goede aflossing is geregeld, 24 uur per dag varen.’

Dertig tot veertig PSB’s

Blue Line Logistics laat voorlopig twee PSB’s op de Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde bouwen, de Zulu 1 en 2. Van Coillie hoopt op den duur dertig tot veertig van deze catamarans te laten bouwen voor de vaart op de Benelux en het noorden van Frankrijk. (Bron: Blue Line Logistics)

Belgisch palletschip te water Lees ook:
Opnieuw initiatief palletschip

Bekijk alle foto’s in het oranjealbum

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief