België steunt kleine en middelgrote binnenvaart

426

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits  lanceert twee nieuwe steunmaatregelen voor de binnenvaart. De eerste moet het goederenvervoer op de kleine waterwegen bevorderen. De tweede wil de  binnenvaart op middelgrote vaarwegen met infrastructurele knelpunten ondersteunen.

België steunt kleine en middelgrote binnenvaartMinister Crevits wil binnenschippers die op de kleine waterwegen varen en verladers die gebruik maken van de binnenvaart ondersteunen. Wie een nieuwe trafiek wil opstarten op een klasse I of II waterweg, maar dit nog niet deed vanwege hogere kosten ten aanzien van het wegtransport, kan een aanvraag indienen. Op deze manier geniet de binnenvaart volgens de minister van een trafiekverhoging genieten.
De totale subsidie bedraagt per begunstigde over een periode van drie jaar maximaal 200.000 euro.

Knelpunten
De binnenvaart kan een aantal waterwegen, vanwege infrastructurele knelpunten, niet optimaal bedienen. Zo moet op drie vaarwegen met een lagere dan wenselijke tonnenmaat worden gevaren omdat de vaarweg niet diep en/of breed genoeg is, of omdat de bruggen nog te laag zijn. Het gaat concreet over het Kanaal Gent-Brugge, de Zeeschelde tussen Gent en Dendermonde en het kanaal naar Charleroi op het grondgebied van Vlaanderen. Op termijn wil minister Crevits deze knelpunten of ‘missing links’ wegwerken. Tot dat moment wil ze de gebruikers van de waterweg die hinder ondervinden van deze knelpunten, tijdelijk compenseren door middel van een steunmaatregel.
De hoogte van het steunbedrag bedraagt maximaal 3 euro per ton of m³.

Meer informatie:
Steunmaatregel ter bevordering van het gebruik van kleine waterwegen
– Steunmaatregel voor het ondersteunen van nieuwe trafieken die met middelgrote schepen vervoerd worden op waterwegen met infrastructurele knelpunten

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter