België maakt zich sterk tegen sociale dumping in wegtransport

621

BRUSSEL – België gaat zich sterk maken om sociale dumping in het wegtransport op de Europese agenda te krijgen. Dat bleek dinsdag tijdens de Ronde Tafel van staatssecretaris Bart Tommelein voor sociale fraude en de Belgische vakbonden.

België maakt zich sterk tegen sociale dumping in wegtransportTommelein maakt zich sterk om in het verband van Benelux, Duitsland en Frankrijk een aantal verwezenlijkingen tegen de sociale dumping te kunnen realiseren. ‘Met het Europees voorzitterschap van Luxemburg (vanaf 1 juli) en van Nederland (vanaf 1 januari) moet het mogelijk zijn belangrijke punten tegen de sociale dumping op de Europese agenda te krijgen. Hier staan we volledig achter.’

300 euro per maand

Jan Sannen, sectorverantwoordelijke van ACV-Transcom, maakte tijdens de Ronde Tafel duidelijk dat een loon van 300 euro per maand voor een Roemeense chauffeur die in België werkt, onaanvaardbaar is. ‘De toepassing van het Rome-1- verdrag en interpretatie van het Koelzsch staat prioritair bovenaan de lijst. Buitenlandse chauffeurs die werken vanuit België moeten Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden krijgen. Het kan niet meer zijn dat Roemeense chauffeurs die in België werken voor een zogenaamd Slovaaks bedrijf (met een Belgische baas) nog een loon krijgen van 300 euro per maand, aangevuld met 1.500 euro onkostenvergoeding voor 80 uur werken per week. Daarvoor zijn geen wijzigingen van wetten en regels nodig. Men moet dit toepassen en controleren en degenen die dit niet doen vervolgen.’

Regering unaniem

ACV-Transcom is tevreden over de Ronde Tafel Transport. Galant en Tommelein maakten duidelijk dat ze weten met welke problemen de sector te kampen heeft en gaven blijk van kennis ter zake en actiebereidheid op het terrein. ‘De staatsecretaris benadrukte dat de regering unaniem achter dit initiatief staat en dus ook gevolg zal geven aan de resultaten en conclusies die in de verdere besprekingen naar voren komen. ACV Transcom kijkt hoopvol uit naar de volgende stappen die gezet worden.’

Vervoerswetgevingen

Voertuigen van minder dan 3,5 ton onderwerpen aan de vervoerswetgevingen (vergunningen, rij- en rusttijden, vakbekwaamheid) is voor zowel werkgevers- als werknemersorganisaties een doorn in het oog. Dit is echter een Europese aangelegenheid. ACV-Transcom is verheugd dat zowel Minister Galant als Staatssecretaris Tommelein de nodige inspanningen hebben beloofd om op Europees vlak hier werk van te maken. (Bron: ACV Transcom)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief