Beheer en onderhoud tunnels Betuweroute naar BAM en Cofely

162

DEN HAAG – Het beheer en onderhoud aan de tunneltechnische installaties (TTI’s) van de Betuweroute wordt vanaf 1 januari 2016 uitgevoerd door BAM en Cofely. Doelstelling is gezamenlijk een kwaliteitsslag te realiseren op tactisch, operationeel en uitvoerend niveau. De samenwerking is aangegaan voor minimaal zeven jaar met een optie tot verlenging van telkens drie jaar.

Beheer en onderhoud tunnels Betuweroute naar BAM en CofelyOm de Betuweroute optimaal te kunnen gebruiken is het essentieel dat treinverkeer ongehinderd doorgang kan vinden. Daarom hebben BAM en Cofely voor het onderhoud aan de tunnels een beheermodel ontwikkeld dat garandeert altijd aan de vervoersvraag van de gebruikers van de Betuweroute te kunnen voldoen.

OptieTrans4y

BAM en Cofely hebben voor deze samenwerking de VOF OptieTrans4y opgericht. Naast de inzet van een doordachte mix van mens, proces en technologie maakt OptiTrans4Y gebruik van een geavanceerd Tunnel Informatie Modeling (TIM) systeem dat real time inzage geeft in de werking van de TTI’s. Hiermee kunnen eventuele verstoringen aan de TTI’s eerder worden verholpen en wordt de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt.

De TTI’s bevinden zich bij de Botlektunnel, Sophiaspoortunnel, tunnel De Giessen, tunnel Pannerdensch Kanaal en tunnel Zevenaar. Het onderhoud van de dienstgebouwen bij de tunnels valt eveneens onder het contract.

Einde Keyrail

Het contract tussen BAM en Cofely is afgesloten met Keyrail, de huidige exploitant van de Betuweroute. Vanaf 1 juli worden de beheeractiviteiten van Keyrail overgenomen door ProRail en houdt Keyrail op te bestaan. Het nu afgesloten contract gaat ook over naar ProRail. (Bron: Keyrail)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief