Begrip van verladers voor sluiting ECT City Terminal eind dit jaar

953

ZOETERMEER – Containeroverslagbedrijf ECT gaat de ‘City Terminal’ in het havengebied van Rotterdam aan het eind van dit jaar sluiten. Een groot deel van het volume dat op die containerterminal arriveerde, is de laatste jaren al verschoven naar de Maasvlakte. Sinds mei van dit jaar was de terminal aan de Eemhaven ’s nachts en in het weekend al gesloten.

Begrip van verladers voor sluiting ECT City TerminalDe verschuiving heeft te maken met de komst van grote containerschepen. In de Eemhaven kunnen containerschepen met een maximale capaciteit van 8.000 teu worden afgehandeld en de meeste nieuwe schepen zijn groter. Die schepen kunnen terecht bij de terminals op de Maasvlakte, ongeveer dertig kilometer dichter bij zee dan de Home Terminal.

Minder versnippering

Leden van EVO hebben met begrip gereageerd.  Voor verladers is het positief dat zij voor de aan- en afvoer van hun lading door de sluiting minder terminals moeten aandoen. Zo besparen zij tijd en kosten. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat ECT goed en tijdig moeten communiceren over wijzigingen, zodat verladers hun vervoerders naar de juiste terminal sturen. Goede voorbereiding en informatiestroom tussen rederij, terminal en verlader hoeven geen extra kosten voor omvaren of omrijden te ontstaan.

De capaciteit die door de sluiting van de City Terminal beschikbaar komt, zowel in mensen als middelen, moet wat verladers betreft worden geïnvesteerd in de andere terminals van ECT. EVO denkt dan specifiek aan verbetering van de afhandeling van binnenvaartschepen.

Bakermat

Een groot deel van het volume dat op de ECT Home Terminal arriveert, verschuift naar de Maasvlakte. De Home Terminal is de bakermat van het bedrijf. In augustus 1967 kwam daar het eerste containerschip voor de wal, de ‘Atlantic Span’ van rederij ACL. Oprichters van het bedrijf waren Nedlloyd,  Internatio-Müller, Pakhoed, en de Nederlandse Spoorwegen. (Bron: EVO)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief