Begin werkzaamheden aan Beatrixsluis en Lekkanaal

687

NIEUWEGEIN Rijkswaterstaat is begonnen met de bouw van de derde kolk van de Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal. De RWS hoofdingenieur-directeuren Theo van der Gazelle en Cees Brandsen plaatsten daarvoor samen met de Vreeswijkse sluismeesters Arie Valkenburg en John Weinreich het bouwbord, ook overhandigden ze de sleutel aan aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk.

beatrixsluis2De Prinses Beatrixsluis in het Lekkanaal bij Nieuwegein is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland. Jaarlijks passeren ongeveer 50.000 schepen de Beatrixsluis en het Lekkanaal is de belangrijkste rechtstreekse hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. De derde kolk zorgt ervoor dat grotere schepen het sluizencomplex in de toekomst sneller kunnen passeren. De Beatrixsluis is nog het enige stukje op de route Amsterdam-Rotterdam waar schepen met een diepgang van vier meter niet kunnen varen. Op dit moment mogen schepen met een diepgang van maximaal 3,5 meter de Prinses Beatrixsluis passeren.  Verdiepen van de sluis tot vier meter zorgt ervoor dat grotere schepen via de Lek snel Amsterdam en Rotterdam kunnen bereiken. Dat levert een tijdwinst op van zes tot acht uur vergeleken bij de huidige route over de Waal. ‘Schepen kunnen een halve meter extra lading meenemen,’ zegt Annemieke van der Slikke, senior adviseur bij Rijkswaterstaat. ‘Dat levert veel economisch voordeel op.’

beatrixsluis3Vieren
Om het begin van de werkzaamheden te vieren, stelt Rijkswaterstaat op Open Monumentendag op 10 september de Prinses Beatrixsluis op 10 september van 10-17 uur deels open voor publiek. Er zijn dan twee rondleidingen, één naar de bedienruimte en de ander naar het binnenste van een heftoren.
Aanmelden voor beide rondleidingen verplicht en kan op de dag zelf bij het inschrijfpunt bij het tentje bij de kantooringang van de sluis. Bij beide rondleidingen moeten bezoekers trappen lopen. Er is geen lift aanwezig. Stevig schoeisel is aan te raden. Het beste is om met de fiets te komen, want bij de sluis is weinig parkeergelegenheid.
In het kantoorgebouw naast de sluis is een een 3D-animatie bekijken. Zo ziet u hoe het sluizencomplex er straks uitziet. Ook is er een Virtual Reality bril die u een blik gunt in de toekomst van de Prinses Beatrixsluis.