BCTN en Nedcargo nemen Den Bosch Max Groen in de vaart

307
De Den Bosch Max Groen moet net als de Den Bosch Max Blauw en de Nijmegen Max in de toekomst volledig elektrisch kunnen gaan varen. (Foto Concordia Damen)

DEN BOSCH Inland terminaloperator BCTN en logistiek dienstverlener Nedcargo hebben onlangs de Den Bosch Max Groen in gebruik genomen. Het schip vaart nu nog dieselelektrisch, maar in de nabije toekomst moet het schip volledig elektrisch gaan varen.

De Den Bosch Max Groen is het zusterschip van de Den Bosch Max Blauw. Dit schip werd in december van vorig jaar al opgeleverd. Zowel de groene als de blauwe versie gaan varen tussen de containerterminal van BCTN in Den Bosch en de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. Ze werden speciaal ontworpen voor dit traject. Beide schepen zijn namelijk 90 meter lang en 11,50 meter breed en passen hiermee door Sluis Engelen in het Diezekanaal. Deze sluis is maatgevend voor de vaart op de terminal van BCTN in Den Bosch. De Den Bosch Groen en Blauw kunnen 132 TEU meenemen, dat is ruim 20% meer dan de 98 tot 108 teu die voor de komst van beide schepen door Sluis Engelen kon.

Dieselelektrisch
De casco’s van de twee schepen werden op de Tengda Shipyard in China gebouwd. Eind juni vorig jaar werden beide schepen daar te water gelaten en gingen vervolgens op het dek van de Optimana op transport naar Rotterdam waar ze half augustus aankwamen. Voor de afbouw gingen ze naar scheepswerf Concordia Damen in Werkendam. De officiële proefvaart van de Den Bosch Max Blauw was op 17 december 2020, die van de Den Bosch Max Groen op 4 januari. Ze doorstonden daarbij alle proeven. Beide schepen worden dieselelektrisch aangedreven met thrusters van Veth.

Volledig elektrisch
De twee schepen in de Den Bosch Max serie volgen op de Nijmegen Max. Dit 110 meter lange en 11,45 meter brede containerschip werd ook in Werkendam gebouwd en maakte in juni vorig jaar de proefvaart op het Hollands Diep en kan 220 teu meenemen op vier lagen. Hoewel ook dit schip nu nog dieselelektrisch vaart, is het schip helemaal voorbereid op volledig elektrisch varen. De Nijmegen Max zou in de toekomst elektrisch beginnen in Roermond en dan via Venray naar Nijmegen varen. Daar kan het nieuwe batterijen aan boord nemen. Vervolgens vaart het schip naar Alblasserdam, maakt het rondje in Rotterdam langs de deepsea terminals en komt weer terug in Alblasserdam waar ook laadinfrastructuur moet komen. Daarna vaart het schip door naar Nijmegen.

Windmolen
Ook de Den Bosch Max Blauw en Groen moeten straks hun eigen elektrische rondje kunnen maken. BCTN is hiervoor betrokken bij Zero Emission Services (ZES). Ook moet op het terrein van de voormalige energiecentrale in Nijmegen een zogenoemde Energie Transhipment Hub komen. Hier kunnen de containers met batterijen worden opgeladen. CEO Joop Mijland van BCTN hoopt dat deze E-T Hub er binnen een jaar is. Maar Mijland wil verder verduurzamen waarbij de terminal in Den Bosch als voorbeeld dient. Daar ligt het dak inmiddels vol met zonnepanelen, is alles LED verlichting en is walstroom aangelegd. De kranen zijn elektrisch en Mijland gaat binnenkort een proef doen met een elektrische reachstacker. ‘Ook gaan we op de terminal een windmolen plaatsen. Dat gebeurt in samenwerking met een aantal bedrijven waaronder Heineken. Wat wij straks aan stroom op de terminal verbruiken, kunnen we dan groen opwekken.’