BBU: ‘Duidelijkheid over boegschroefbediening’

480

BBU: ‘Duidelijkheid over boegschroefbediening’De BinnenvaartBrancheUnie heeft na overleg met de Inspectie leefomgeving en Transport (IL&T) duidelijkheid gekregen over de uitleg van artikel 7.04 van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn (ROSR) ten aanzien van de bediening van de kopschroef. Moet dat nu wel of niet in één hefboom?

Na overleg met de Inspectie leefomgeving en Transport (IL&T) is geconcludeerd dat een al jaren bestaande werkafspraak nog steeds toegepast kan worden. In het kort komt de werkafspraak er op neer dat de bediening door middel van één (draai-)knop voor wegafhankelijk en één pook voor het gas geven/minderen is toegestaan, behalve in de volgende gevallen:
– schip is langer dan 110 meter,
– boegschroef is nodig om het schip gaande te houden in geval van brand in de machinekamer,
– boegschroef is nodig om te voldoen aan de manoeuvreereisen,
– bij eenmansradarvaart.

Een tijdsafhankelijke bediening van de boegschroef, dus met één pook voor stuurboord/bakboord (naar links en rechts) en gas geven/minderen (naar voren en achteren) valt buiten deze werkafspraak. Deze moet dus sowieso omgebouwd worden tot een wegafhankelijke bediening en/of een gecombineerde bediening. (Foto: Duco Boegschroeven)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter