Bavaria kiest binnenvaart en spoor voor containervervoer

882

Bierbrouwer Bavaria heeft recent besloten voor een continentale goederenstroom naar Italië wederom de binnenvaart en het spoor in te zetten. Dit maakte Bavaria bekend tijdens het Binnenvaartcafé op 19 maart.

De bierbrouwer uit Lieshout verplaatste in 2013 al een ladingpakket van jaarlijks 1.400 containers van de weg naar het water. De positieve ervaringen die Bavaria hiermee opdeed maakten dat gekeken is naar verdere uitbreiding van het vervoer over water. Met dit extra ladingpakket worden nog eens 1.000 containers per jaar naar het water verplaatst.

Samskip
Vanuit Lieshout worden volle containers per vrachtwagen naar de Inland Terminal Veghel gereden. Hier worden de containers samen met de andere ladingstromen van Bavaria per Bavaria kiest binnenvaart en spoor voor continentaal containervervoerbinnenvaartschip naar de Shortsea Terminal in de Rotterdamse haven vervoerd. Van daar worden ze naar de Containerterminal gereden om ze op een trein te zetten en per spoor naar Italië te vervoeren. Dit complexe multimodale transport wordt verzorgd en gecoördineerd door Samskip. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) heeft ondersteuning geboden middels het samenbrengen van de partijen en logistiek advies op maat om alle modaliteiten in te passen.

Unieke oplossing
Door een groeiend netwerk aan inland terminals wordt het volgens het BVB voor bedrijven steeds interessanter om goederen binnen Europese gebieden per binnenvaart te vervoeren. ‘Ook voor dit continentaal container vervoer kan the Blue Road uitkomst bieden. Dat bewijst koploper Bavaria. De binnenvaart kan goed ingepast worden in een multimodaal concept, waarbij water, weg en spoor goed op elkaar aansluiten. In totaal houdt Bavaria door inzet van the Blue Road nu jaarlijks bijna 5.000 vrachtwagenbewegingen van de drukke A15 bij Rotterdam. Bovendien draagt het bij aan de CO2 doelstelling van de verlader. Om inzicht te geven in dit uitgebreide netwerk van containerterminals in Europa speelt InlandLinks een belangrijke rol.’

Samenwerken loont
Tijdens het Binnenvaartcafé hebben het Bureau Voorlichting Binnenvaart en InlandLinks tevens hun handtekening gezet onder een nieuwe samenwerking. Met deze samenwerking biedt Bavaria kiest binnenvaart en spoor voor containervervoerhet Bureau Voorlichting Binnenvaart ondersteuning aan InlandLinks op het gebied van logistiek onderzoek en advies. InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam samen met inland terminals om intermodaal transport te stimuleren. Het kan daardoor putten uit een breed netwerk en bereik bij het verladende bedrijfsleven. Het BVB heeft uit jarenlange ervaring in het geven van advies op maat. Deze twee krachten gebundeld levert naar verwachting meer modal shift naar het water op. Het doel is daadwerkelijke overstappen naar het water te kunnen presenteren. Dat samenwerken loont, bewijst het voorbeeld van Bavaria.

Binnenvaartcafé
Sinds 2011 organiseert het Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam het Binnenvaartcafé. Dit is een netwerkbijeenkomst waar betrokkenen in de binnenvaart op de hoogte worden gebracht van actuele ontwikkelingen en initiatieven in de sector. Diverse genodigde partijen in en rond de binnenvaart zijn hier aanwezig, zoals verladers, operators, bevrachters, verladers, ondernemers en beleidsmakers. (Bron: BVB)

Volg TotaalTrans op Twitter