APMT en Maersk willen vakbond breken en afschaf havencultuur

577

APMT en Maersk willen de vakbond breken en de Rotterdamse havencultuur afschaffen. Volgens FNV Havens is het personeel op de nieuwe terminal straks van de Play Station Generatie met pizzadozen en een Coke op schoot en zijn het geen havenwerkers meer.  

Volgens de FNV betekent de komst van APMT MV II een grote automatiseringsslag.  ‘Straks hebben we éénlingen die achter een computerscherm zitten met headset op en geen contact meer hebben met collega’s. Verschoven schaften zodat men elkaar niet zo vaak meer tegenkomt om bijvoorbeeld te klagen over werkdruk of over een leidinggevende. Door de havencultuur te breken kunnen ze hun gouden eieren beschermen. Er is natuurlijk vrees dat bij APMT MV II de mensen per saldo weer dertien jaar teruggeworpen worden in de tijd.’

Enige klant
Maersk Line trekt volgens de FNV als enige grote klant aan de touwtjes. ‘Net zo als in 2000 bij de opsplitsing van de Maersk Delta Terminal en de oprichting van APMTR.
‘Grote schade logistiek bedrijfsleven door stakingen APMT’Natuurlijk roept Maersk Line dat zij alleen maar klant zijn en geen partij in de ontstane problemen. Maar iedere geïnteresseerde vindt snel  uit dat zowel APMT als Maersk Line tot één grote groep behoren die zich vooral bezighouden met zee, kade en olieproductie. Ze spelen elkaar de bal toe.’

Verschuiven machtsbalans
Rederijen worden volgens de vakbond in de toekomst ten opzichte van de terminaloperator steeds machtiger als klant. ‘Als de terminal operator fors investeert in automatisering en nieuwe technologie, dan nemen de vaste kosten fors toe en wordt het steeds lastiger om nee te zeggen tegen het tariefsaanbod en productiewensen van de rederij. Want de kosten in automatisering zijn al gemaakt. Die kosten blijven doorlopen. Ook als geen boot voor de kant ligt. Bij een terminal die minder heeft geïnvesteerd in automatisering maar veel werknemers aan het werk heeft, bestaat de mogelijkheid om minder mensen aan het werk te zetten. En met een gezonde verdeling tussen vast personeel en inhuur zou dat beter te matchen moeten zijn.’

Havencultuur kapot
Het veilig stellen van de investeringen is volgens de FNV een van de redenen waarom APMT helemaal inzet op APMT MV II. ‘Schepen worden steeds groter en brengen meer containers mee naar de haven. Investeringen op geautomatiseerde terminals worden steeds groter in omvang. Het bedrijf moet dus zijn investeringen veilig stellen. In deze situatie is het nog pikanter. APMTR is één van de beste paarden van APMT-stal. En toch is binnen de Maersk-familie besloten om die terminal niet meer als dedicated Maersk Line terminal te bestempelen. Alle gouden eieren worden nu in het APMT MV II mandje gelegd. En die moeten goed beschermd worden. Maar de havencultuur laat zien dat havenwerkers zich niet zomaar naar de slachtbank laten leiden. Ook laten ze zich niet het kaas van het brood eten.’

Geldprobleem?
Door de automatisering worden op basis van het bestaande Maersk Line pakket ruim 230 banen geschrapt. ‘Dat levert APMT MV II minimaal € 16 miljoen aan besparing loonkosten op. Als je dit ieder jaar met 3% verhoogt gaat het nog om veel meer geld. Geld dat Maersk Line dan niet meer hoeft te betalen aan de terminal operator en de terminal operator niet hoeft uit te betalen aan de werknemers. Dit zijn forse bedragen. En het havenbedrijf Rotterdam maar roepen dat de Maasvlakte 2 goed is voor de werkgelegenheid. In de toekomst 230 gezinnen zonder een kostwinner in de havensector.’

APMT en Maersk willen vakbond breken en havencultuur afschaffen‘Als APMT MV II dan bereid is om werknemers die vanaf APMTR daar gaan werken volledig te compenseren, maar niet de bereidheid toont om het zelf verzonnen loongebouw aan te passen, dan is er wat anders aan de hand. En dat is dus het afrekenen met de havencultuur zodat de havensector straks net zo beloond wordt als een medewerker in een groot magazijn. Want zo zien ze de haven vanwege de standaardisatie van containers. Alleen zit er geen dak op.’

Liberale vrijstaat
Rotterdam is volgens de FNV een echte liberale vrijstaat voor werkgevers. ‘Rotterdam kent namelijk geen beschermende status voor de havenwerkers. Er is in Rotterdam ook geen regionale verordening over hoe werkgevers hun werkzaamheden moeten laten verrichten. Door de inzet van de vakbond bestaat de havenwerker nog. Een havenwerker met een goede cao. En ondanks de vele cao’s die er zijn in de havensector, slagen wij er met zijn allen nog steeds in om concurrentie op loon en arbeidsvoorwaarden te voorkomen.’

Verschuiven van lading
Maersk Line was in het huidige conflict met APMT MVII heel snel met de beslissing om hun boten om te leiden. ‘Vooral naar Antwerpen. En daar zit precies de hypocrisie. Wie Belgische zeehavens zegt, heeft het over de Wet Major. De Wet Major bepaalt dat in het havengebied alleen maar gewerkt mag worden door erkende havenwerkers. Voor deze havenwerkers geldt één nationale cao. Niets maatwerk. Geen concurrentiemogelijkheden om verschillende terminal operators tegen elkaar uit te spelen. Deze situatie wordt altijd vervloekt door rederijen en met name door Maersk Line. En nu kruipen ze naar Antwerpen toe. Volgend jaar staan de verkiezingen in Belgie op de agenda. En als rechts in België gaat winnen, zal de Wet Major zwaar onder druk worden gezet. De Belgische havenwerkers zullen dan de strijd aan gaan op een niet mis te verstane manier om hun werkzekerheid en inkomenszekerheid te beschermen. En dat zal Maersk Line met de schepen die voor Antwerpen bestemd zijn, naar Rotterdam komen.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter