Antwerpen, Zeebrugge en Singapore gaan samen voor LNG

599

De havens van Antwerpen en Zeebrugge hebben met Singapore een akkoord gesloten om LNG (Liquefied Natural Gas) zo efficiënt mogelijk ter beschikking te stellen aan de scheepvaart. De overeenkomst kwam tot stand door de ondersteuning van de Vlaamse minister Hilde Crevits en de Singaporese minister van Transport Lui Tuck Yew.

LNG is voor de scheepvaart een aantrekkelijke oplossing om aan de strenge emissienormen te voldoen en de zeevaart competitief te houden. Havens worden geconfronteerd met de uitdaging om op een veilige manier LNG Antwerpen, Zeebrugge en Singapore gaan samen voor LNGop te slaan en beschikbaar te stellen aan de scheepvaart. Om deze uitdagingen in goede banen te leiden, gaan de drie havens bunkerprocedures zoveel mogelijk harmoniseren en knowhow met elkaar uit te wisselen. Het gaat naast informatie over LNG zelf ook om LNG-infrastructuur, communicatie naar stakeholders, bunkeren van schepen en onderzoek en ontwikkeling. De drie havens gaan gezamenlijke onderzoeksprogramma’s opzetten.

Energietransitie
‘Vandaag staan we in de maritieme wereld aan de vooravond van zo’n energietransitie die de belofte inhoudt van een schonere toekomst’, zei Crevits bij de ondertekening. ‘Om het transport over water op een duurzame wijze te laten verlopen moet de uitstoot van schadelijke en vervuilende emissies door scheepsbrandstof worden teruggedrongen. LNG is een milieuvriendelijke brandstof en veruit het goedkoopste alternatief voor zware stookolie. Je kan LNG gerust de brandstof voor ontwikkeling en vooruitgang noemen, een wissel op de toekomst. Ik ben dan ook bijzonder verheugd dat de havens van Antwerpen, Zeebrugge en de grootste bunkerhaven ter wereld, de haven van Singapore, gaan samenwerken om LNG zo vlot en efficiënt mogelijk als brandstof ter beschikking te stellen aan de scheepvaart. Samenwerking met een andere wereldspeler zal ervoor zorgen dat Vlaanderen haar koppositie behoudt in Europa voor de ontwikkeling van LNG-infrastructuur.’

LNG
Meer en meer ziet de scheepvaart LNG, vloeibaar aardgas, als nieuwe brandstof voor schepen. Dat heeft alles te maken met de scherpere limieten die de InternationalMaritime Organization vanaf 2015 oplegt voor de zwaveluitstoot van schepen in de zogenoemde Sulphur Emission Control Areas. Hieronder vallen onder meer het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee. Onder diezelfde regelgeving dalen de zwavellimieten vanaf 2020 ook scherp buiten die gebieden.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter