Antwerpen wil voorkeurshaven voor achterlandvervoer worden

458

De Antwerpse haven wil vaker een voorkeurshaven voor het achterland worden. Daarvoor lanceerde het donderdag de Port of Antwerp Intermodal Solutions en het Port of Antwerp Connectivity Platform.

De Port of Antwerp Intermodal Solutions is een samenwerking tussen het Havenbedrijf en de koepelfederatie Alfaport. Het platform moet de havengemeenschap concrete oplossingen aanreiken om de verbindingen met het achterland te verbeteren.

Projecten faciliteren
Port of Antwerp Intermodal Solutions wordt het eerste aanspreek- en coördinatiepunt voor de uitwerking van allerlei initiatieven zoals de ontsluiting van nieuwe doelregio’s voor de haven tot de gunstige beïnvloeding van Antwerpen wil vaker voorkeurshaven voor achterland wordende modal split. Daarnaast beschikt Intermodal Solutions over middelen om interessante intermodale projecten die passen binnen de strategie van de Antwerpse havengemeenschap te faciliteren en op maat van de klant uit te werken. Zo werd onder meer mee gewerkt aan de uitbouw van verbeterde spoorverbindingen op Duisburg (Duitsland) en Wenen (Oostenrijk). Ook worden de terminals in de Waaslandhaven op korte termijn beter worden aangesloten op de overige maritieme containerterminals.

Port of Antwerp Connectivity Platform
Om klanten nog beter te informeren over de verschillende transportmogelijkheden en de manier waarop ze hun goederen sneller en makkelijker naar hun Europese bestemming kunnen brengen, ontwikkelde Antwerpen een platform. Dankzij een online zoekmachine wordt het Europese hinterland op een uniforme manier in kaart gebracht. Maar liefst 185 containerterminals uit 15 Europese landen  hebben zich aangesloten op dit platform, wat het platform tot een unieke tool maakt.

Enerzijds informeert het platform over de mogelijkheden in de haven. Via een interactieve kaart kan je specifieke containerterminals binnen de haven zoeken op basis van diverse criteria. Per terminal vind je niet alleen adres- en contactgegevens, maar wordt ook beschreven welke diensten de terminal aanbiedt.

Duurzame zoektocht
Anderzijds beschrijft het Connectivity Platform de intermodale verbindingen van en naar het Europese achterland. Wat de website uniek maakt, is het transparante overzicht van de inland terminals in het Europese Antwerpen wil vaker voorkeurshaven voor achterland wordenachterland en hoe en via welke operator die het best bereikbaar zijn. Zo kost het de klant weinig tijd om te weten te komen hoe hij zijn goederen op een adequate manier op de juiste bestemming krijgt, zelfs tot op gemeenteniveau. ‘Met dit platform loodsen we onze klanten op een transparante manier door het uitgebreide aanbod van verbindingen in, naar en uit de haven’, zegt Eddy Bruyninckx als gedelegeerd bestuurder van het Antwerpse Havenbedrijf. ‘Uitgangspunt van elke zoektocht is een kostenefficiënte, maar ook duurzame verbinding tussen de haven en de eindbestemming van de goederen.’

300 terminals
Om de gebruiksvriendelijkheid voor de klanten van de haven te optimaliseren, werd ook de Antwerp Departure & Arrival List, met gegevens over vertrek- en aankomst van zeeschepen in de haven van Antwerpen, geïntegreerd in het Connectivity Platform. Na de lancering wordt er onder meer verder werk gemaakt van het toevoegen van extra terminals – de ambitie is om niet minder dan 300 terminals in kaart te brengen.

Het Platform is te raadplegen via www.portofantwerp.com/nl/connectiviteit.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter