Anthony Veder test ‘s werelds eerste ethyleentankers op LNG

562

Rederij Anthony Veder heeft afgelopen week in Zeebrugge verschillende LNG-testen uitgevoerd op de Coral Star. Dit schip is een pas gebouwde gastanker die uitgerust is met een dual fuel motor. Dit betekent dat het schip ontworpen is om zowel op zware stookolie als op LNG te varen.

Manager operations Ferdinand Dekker van Anthony Veder is blij dat hij kan samenwerken met de haven van Zeebrugge en Hoppe Maritime. ‘Dit zijn tenslotte ‘s werelds eerste LNG voortgedreven ethyleentankers.’

Anthony Veder test ‘s werelds eerste LNG ethyleentankersTesten

Voordat Anthony Veder het schip inzet, moeten de brandstoftoevoersystemen en de dual fuel motor uitvoerig worden getest, zowel wanneer aangedreven met stookolie als wanneer aangedreven met LNG. De testen wat betreft stookolie werden gedaan op de scheepswerf in China, maar om de specifieke LNG-testen uit te voeren koos Anthony Veder voor Zeebrugge.

Hoppe Maritime Group in Zeebrugge voerde voor Anthony Veder verschillende technische procedures uit om de bunkertanks klaar te maken om LNG te kunnen ontvangen. De bunkertanks – bij aankomst onder lucht – werden op de terminal geïnertiseerd en ingekoeld met vloeibare stikstof. Aansluitend werden deze gedeeltelijk gevuld met LNG vanaf de kade (Truck-to-Ship bunkering methode). Met behulp van een ‘laadbank’, een installatie die zorgt voor kunstmatige belasting, werd er onder andere getest of de motoren het gewenste vermogen ontwikkelen om het schip voort te bewegen, ook op zee. De testen werden allemaal succesvol afgerond.

Ook het zusterschip Coral Sticho is momenteel op weg vanuit China naar Zeebrugge voor dezelfde opdracht. Het schip wordt 18 oktober in Zeebrugge verwacht. (Bron: Haven Zeebrugge)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief