Anthony Veder doopt Coral EnergICE

1048
De Coral EnergICE kan door ijs van één meter dik. (Foto Skangas)

TURKU Burgemeester Aino-Maija Luukkonen van het Finse Pori heeft donderdag 25 januari de LNG carrier Coral EnergICE van Anthony Veder gedoopt. Het is de eerste LNG carrier in de wereld met een ijsklasse 1A Super classificatie. Het schip kan dan ook door ijs van één meter dik.

De 164 meter lange Coral EnergICE is op de Neptun werf in het Duitse Rostock speciaal gebouwd voor de vaart op de Baltische Zee. Het schip met een capaciteit van 18.000 kuub gaat voor Skangas de LNG terminal bevoorraden in Pori en de joint venture Manga LNG terminal in Tornio.

Warme voeten
Om door het één meter ijs te kunnen breken, is de romp opnieuw ontworpen en de generatoren en motoren kunnen extra vermogen geven. In de machinekamer staat een dual fuel motor.
Aan dek heeft het schip verschillende innovaties om veilig te kunnen werken. Het moet er volgens CEO Jan Valkier van Anthony Veder voor zorgen dat zelfs de terminal in noordelijke Finse haven Tornio het hele jaar door bevoorraad kan worden. ‘Zelfs bij temperaturen van min 25 graden en nog lager.’ Een voorbeeld hiervan is de kap op het dek, die de apparatuur beschermt en ijsvorming voorkomt. Het schip heeft ook extra schuilplaatsen aan dek met warme plaatsen voor de voeten van de bemanning. Verwarmde deuren zorgen ervoor dat deze altijd geopend kunnen worden, ongeacht hoe de winterse omstandigheden ook zijn.

Burgemeester Aino-Maija Luukkonen van het Finse Pori doopt donderdag 25 januari de Coral EnergICE. (Foto Anthony Veder)