Amsterdamse ondernemers willen meer vervoer over water

606

AMSTERDAM – Amsterdamse ondernemers maken zich zorgen maken over het gebrek aan aandacht voor vervoer over water bij nieuwe mobiliteitsaanpak. Dat melden de ondernemers in een open brief aan wethouder Litjens.

Centrum Amsterdam wordt voor merendeel 30 kilometerzoneLitjens presenteerde vorige week een visie op de aanpak van mobiliteit in Amsterdam met stevige plannen om het bevoorradend verkeer slimmer en schoner te maken. ‘Helaas staat in die aanpak geen woord over de kansen die vervoer over water biedt voor stedelijke distributie en de aanvoer van goederen naar Amsterdam. Wethouder Litjens verwijst hiervoor naar de uitwerking van de watervisie door wethouder Kock die na deze zomer komt. Wij maken ons echter zorgen dat hiermee vervoer over water tussen wal en schip raakt.’

‘Slim en schoon’

Maar liefst 25 procent van de oppervlakte van Amsterdam wordt ingenomen door water. Toch wordt dit water nauwelijks gebruikt voor goederenvervoer, schrijven Mokum Mariteam, Sleepdienst en Dekschuitenverhuur Blom, meerdere aannemers in Amsterdam, hotels, afvalverwerkers en pakketvervoerder en stedelijke logistiek dienstverlener PostNL. Ze willen graag volume verplaatsen van de weg naar het water. ‘Bouwgroothandel van Keulen voert inmiddels gips aan met de binnenvaart. Dit haalt jaarlijks honderden vrachtwagens van de Amsterdamse wegen.
Steeds meer schepen worden aangedreven door schone en stille elektromotoren. Dit draagt direct bij aan een schone en leefbare binnenstad.’

Ruimte maken

Vracht over de gracht creëert de noodzakelijke ruimte voor de bereikbare binnenstad en zou wat betreft de ondernemers onderdeel moeten zijn van die gedegen analyse. Samen zorgen bijvoorbeeld bouwstromen en afval voor vier van de tien vrachtwagens in de binnenstad. Die moeten het water op. ‘Wij vragen de kansen voor vervoer over water in Amsterdam samen met ondernemers in kaart te brengen. De EVO heeft hiervoor een voorstel gedaan aan wethouders Litjens in het kader van ‘Beter Benutten’. ‘Slimme en schone stedelijke distributie vraagt  om ruimte in de stad. Zorg voor goede vrachtafzetplaatsen aan het water in de stad en regel twee of drie distributiepunten aan de rand van de stad en bij het Food Center waar vracht van grote schepen, of vrachtwagens, overgezet kan worden op stedelijke distributieboten. Deze ruimte staat niet in de mobiliteitsaanpak.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief